První Transformers z roku 2007 přišli se sympatickým iniciačním příběhem kluka ze sousedství, kterého touha po vlastním auťáku přivede až k bitvě mezi znepřátelenými mnohatunovými roboty.
Dvojka s podtitulem Pomsta poražených naplnila zlaté sequelové pravidlo nabídnout všeho minimálně dvakrát více. Hollywoodský megaloman a technofetišista Michael Bay ale při naplnění tohoto kánonu všech pokračování nějak ztratil cit pro míru. Výsledná chaotická skrumáž desítek zaměnitelných železných monster ve vzájemných, špatně střižených potyčkách potěšila proto o poznání méně.
Trojka slibovala tento vjem napravit, ale kromě 3D formátu a vizuálně a obsahově přehlednějšího stylu vyprávění než minule nenabídla nic, co by nás mělo přilákat k dalšímu rozmělňování této série
Pronásledovaní bývalí spojenci
Loni Michael Bay představil svou černohumornou komedii, tak trochu ve stylu bratří Coenů Pot a krev, z níž si do čtvrtého dílů Transformerů přivedl Marka Wahlberga. Z postav původní trilogie se zde neobjeví ani jedna, ale o restart ságy nejde, neboť děj čtyřky neignoruje události, jichž jsme byli svědky v předchozích třech částech.
Děj Zániku navazuje na čtyři roky staré události z trojky, kdy došlo ke zdemolování podstatné části Chicaga. Lidstvo se proto rozhodlo ukončit spolupráci s Autoboty, jejichž neustálé střety s Decpticony vyhodnotilo jako velké bezpečnostní riziko pro svou rasu.
Místo kooperace s Autoboty se elitní vědecké mozky rozhodly vyvinout nové a efektivnější zbraně, které by měli sloužit k likvidaci všech Transformerů. Bez ohledu na to, jestli v minulosti lidem pomáhali nebo stáli proti nim. Za této situace zbylým Transformerům nezbývá nic jiného než se ukrývat po celé planetě Zemi ve strachu o svou existenci.
Jednoho z nich a to hned toho klíčového Optima Primea mezi všemi těmi nepojízdnými otřískanými vraky a starou elektrotechnikou, již opravuje, objeví mechanik a amatérský vynálezce Cade Yager (Mark Wahlberg). Chlapík, který se tímto řemeslem i zálibou v jednom snaží trochu zoufale uživit sebe i svou dospívající dceru Tessu (Nicola Peltz), tak na sebe náhle přivolá pozornost speciální vládní agentury, která Transformery likviduje.
A rozběhne se hon, v němž nepůjde o život jen jemu, jeho dceři, jejímu nápadníkovi Shaneovi (Jack Reynor), který mu moc nesedí, ale celému lidstvu. Protože po Optimovi a jeho spojencích nejde jen americká vláda, ale i jeho krajané.
Optimovi nepřátelé
Optimovi, kterého dal Cade na své texaské farmě dohromady, nezbývá proto než znovu povolat do zbraně své čtyři autobotí spojence. S nimi bude čelit jak zlému agentovi CIA Haroldu Attingerovi (Kelsey Grammer), tak odvěkému nepříteli z řad Decepticonů Megatronovi, který uměle reinkarnoval v Galvatrona.
Tím ale výčet jeho nepřátel zdaleka nekončí, protože na mušce ho má i lovec Transformerů Lockdow, který má místo obličeje dlouhou pušku. A nesmíme zapomínat i na další mechanické druhy Transformerů z dílny vědce Joshuy Joyce (Stanley Tucci).
Všichni společně jdou po stopě jakéhosi Zrna, které má tak ničivé účinky, že by jeho odpálení zničilo celý Hongkong. Můžete tedy hádat, kde se bude odehrávat finále celého příběhu. Čína už zřejmě pro Ameriku nepředstavuje osu zla, ale naopak zemi, s níž je třeba spolupracovat nejen ekonomicky.
V této souvislosti mě napadá, odkud se budou v hollywoodských filmech rekrutovat padouši s touhou ovládnout či zničit celý svět? Když s Čínou filmová studia kooperují a s Ruskem si to vláda USA také nechce moc rozházet.
Přehlednější počet lidských hrdinů i těch robotických
Máme tu tedy nové lidské postavy, které ale podobně jako u předchozího dílu zůstávají ve stínu těch robotických. Mark Wahlberg se coby mladý taťulda snaží vychovávat svou dceru, ale kvůli jeho nedospělosti a snílkovství je tomu spíš naopak. Jeho dcera je plavovláska, nosí kratičké šortky, má před maturitou a vypadá, že sem zabloudila z titulní stránky Maximu. Takže pochopíte Cadeovu nevraživost vůči jejímu milému, který je ale zas milovník rychlých kol, což se může na útěku hodit.
Lidské postavy byly oproti minulým dílům značně redukovány a mimo již zmíněných vyniká především zpupný obchodník a ředitel společnosti na výrobu nových zbraní Joshua Joyce (Stanley Tucci), který prochází něčím, co bychom mohli nazvat vývoj nebo sebereflexe. Což vynikne v porovnání s ostatními postavami, které jsou buď ploché nebo zcela zanedbatelné (Cadeův parťák Lucas). Stanley Tucci je aspoň zábavný.
K dobru věci byl redukován i počet Transformerů. Michael Bay zde vyslyšel výtky fanoušků, počet Autobotů snížil, dal jim mnohem zapamatovatelnější podobu, barvu, povahu a díky dabérům (John Goodman, Ken Watanabe) i hlasovou identifikaci. Snadněji se tak mezi nimi orientujeme a v přestřelkách je konečně zřetelné, kdo proti komu a jakým způsobem bojuje.
Postavy Autobotů, mezi nimiž má své pevné místo žlutý Bumblebee, zároveň typologicky odkazují jak k žánru samurajských filmů, tak tomu westernovému, v jehož intencích probíhá i jejich shromažďování.
Skrze spojence agenta CIA Attingera Lockdowna je nám poodhaleno, jak došlo ke zrodu Transformerů i k jakému účelu byli před mnoha miliony let používáni. Souvisí to nějak s vyhlazením dinosaurů.
A právě prehistoričtí ještěři, transformovaní v obří Dinoboty, se stávají největší atrakcí v tomto Bayově Jurském parku. Oživují finále a větší prostor určitě dostanou v dalších dílech, z nichž ten pátý by se měl objevit za dva roky. Zadní vrátka jsou k němu otevřené zcela vědomě.
Detonační show
Film má 165 minut, což je zatím nejdelší stopáž ze všech dílů. Michael Bay tak může dát poměrně velkorysý prostor jak úvodní expozici, sloužící k představení nových hrdinů, tak samotným bitvám a výbuchům, o něž zde jde primárně.
Detonací, automobilových honiček a soubojů je zde tolik, že je po čase přestanete počítat. Michael Bay ví, že vývoj postav nebo přesah není to, na co by mohl sázet. A tak nabízí, co mu jde nejlíp. Technofetišistické záběry naleštěných bouráků, časté podhledy, zpomalovačky a zběsilou akci, doprovázenou burácejícím soundtrackem Stevea Jablonskyho.
Je to trochu lunapark, trochu reklama na auta, elektroniku či dámské spodní prádlo a je to doprovázeno nepřestávajícími pyrotechnickými efekty. Michael Bay už nechce nabídnout všeho minimálně dvakrát víc, ale s nadšením stachanovců překračuje plán a plní ho na 300 a více procent.
Precizní technická stránka filmu
V celé té bombastické detonační show ustupuje do pozadí příběh i jeho aktéři, nebo spíš se stávají součástí obrazu, v němž se neustále něco děje. Ať už v prvním plánu nebo v tom, který můžeme pozorovat za ním. Akční scény jsou přehledné a trikaři předvádí špičkovou práci, takže si tentokrát každou transformaci vychutnáme.
Logika si bere dovolenou, ale technickou stránku není možno neobdivovat. Těch 165 milionů, které měl Bay k ruce jako rozpočet, vypadá na plátně mnohem dráž a režisér ukazuje, proč je považován za jednoho z největších blockbusterových králů.
Hraje si s novými úhly záběrů, nabízí pestré lokace (poušť, velká města, mimozemská loď), ze země se vydává do vesmíru, pohrává si s mytologií Transformerů, Dinoboty nechává chrlit oheň a to vše jen proto, aby se dostavil onen kýžený „wow“ efekt, o nějž mu jde.
Ano, dostavuje se, ale tak nějak očekávatelný, protože se vlastně variuje pořád ten samý příběh. Když si u něj připlatíte za 3D, určitě neprohloupíte, protože se většina scén odehrává ve dne a obraz není zbytečně tmavý, jak se u tohoto formátu často stává.
Kvitovat je možné i to, že ubylo infantilního humoru (souložící čivavy) a naopak přibylo toho sebereflexivního. Když si v úvodu starý majitel kina posteskne, že hollywoodská produkce nestojí za nic, protože jí dominují samé sequely a remaky, cítíme za tím přiznání člověka, který právě tento typ produkce nabízí.
Bay v osobě mechanika a opraváře Cadea vzdává úctu starým technologiím a vynálezům, ale svůj film si nedovolí do kin vypravit v jiném formátu než je 3D a s Dolby Atmos zvukem, které nejlépe vyniknou v IMAX kinech.
Ve výsledku ubíjející
Z hlediska vývoje filmového média v tom rozpor necítím, horší už je to s přijetím tohoto druhu filmu obecně. Čtyřka je lepší jak předchozí dva díly a horší jak jednička. Její takřka tříhodinová délka mi ale vzhledem k tomu, že režisér nenabízí víc než digitální ohňostroj pyrotechnických efektů, přijde ve výsledků ubíjející.
Přitom by stačilo, kdyby Bay uměl trochu zvolnit a umožnil nám si vychutnat onen kýžený moment před bouří, než se akce rozjede. Pojmy gradace nebo temporytmus ale režisér ze svého filmařského slovníku zřejmě vytěsnil a radši se snaží za každou cenu ohlušit naše smysly. Abychom náhodou nezačali přemýšlet, jak je to celé vlastně hloupé.
To víme a u Transformerů s tím počítáme. Sázka na akční velkolepost se ale obrací proti němu, protože při nestřídmém dávkování se dostavuje jen pocit přeplácanosti a monotónnosti. Z hlediska akce velmi zdařilé a z transformerské série asi nejlepší finále tento dojem už moc napraví.
Pokud máte Transformery rádi, bude vás tento polo-restart a sequel v jednom bavit. Pokud jste je zavrhli už někdy po dvojce, tak si vás s tímto víceméně stále stejným konceptem nezískají. Zvlášť když jim v předzvěsti blockbusterové sezóny předcházeli X-Meni: Budoucí minulost nebo Na hraně zítřka, které nabídli podstatně sofistikovanější zábavu. Záleží tedy jen na vás, zda na Bayovu megalomanskou recyklaci opět přistoupíte.
Transformers: Zánik
- Žánr: akční
- Původní název: Transformers: Age of Extinction
- www.transformers-film.cz/#home
- USA / Čína 2014
- Scénář: Ehren Kruger
- Režie: Michael Bay
- Hrají: Mark Wahlberg, Jack Reynor, Nicola Peltz, Stanley Tucci, Kelsey Grammer, Sophia Myles, Bingbing Li, T.J. Miller, Peter Cullen, Titus Welliver, Victoria Summer
- Distribuce: CinemArt
- Distribuční premiéra v ČR: 26. 06. 2014
Hodnocení filmu: 6/10