Tvář vody: recenze filmu

16. února 2018
TWEET SDÍLET
Dospělá variace Guillerma del Tora na pohádku o Krásce a zvířeti s mezidruhovou erotikou, multižánrovou poctou klasickému Hollywoodu a výzvou k toleranci k menšinám, nominovaná na třináct Oscarů.

Mexický režisér Guillermo del Toro má rád žánrové cinefilní pocty (Purpurový vrch) a monstra všeho druhu. Přesvědčit jsme se o tom mohli v Ďáblově páteři, Faunově labyrintu, obou dílech Hellboye nebo holdu japonským sci-fi Pacific Rim - Útok na Zemi. Za pomocí těchto monster vytváří příběhy, v nichž se fantaskní rovina snoubí s tou realistickou.

Ve stopách La La Landu

Nejinak je tomu i v jeho novince Tvář vody, která je s třinácti oscarovými nominacemi, ziskem dvou Zlatých glóbů (nejlepší režie a hudba) a Zlatým lvem za nejlepší film z benátského festivalu jedním z hlavních favoritů oscarového vyhlašovacího večera.

Film má v letošním klání podobné postavení jako loni muzikál La La Land. Oscaroví akademici mají rádi sofistikované pocty filmové minulosti typu La La Landu nebo Umělce, v nichž ožívá nostalgické kouzlo starého a z dnešního pohledu mnohem nevinnějšího Hollywoodu.

Kdybych si mohl tipnout, tak z hlediska sbírání cen bude Tvář vody muzikál Damiena Chazellea v mnohém kopírovat. Tedy dostane se jí ocenění v technických kategoriích jako je výprava nebo kamera, ale při vyhlašování nejlepšího filmu bude upřednostněn snímek, který nejvíc rezonuje s tím, čím Hollywood už několik měsíců žije a to je kampaň #MeToo.

Frances McDormand coby silná hrdinka, jdoucí si za svým, by na ni v černohumorné moralitě Tři billboardy kousek za Ebbingem mohla být žádoucí odpovědí. Tvář vody ale určitě není bez šancí, protože i ona v sobě nese silné poselství tolerance k jinakosti, což je téma, které v trumpovské Americe znovu nabývá na aktuálnosti.

Obojživelník z Amazonie

Děj se odehrává v americkém Baltimoru v roce 1962. Do tajného vládního výzkumného střediska je plukovníkem Richardem Stricklandem (Michael Shannon) dovezeno stvoření, zachycené v jihoamerické řece. Ono stvoření je humanoidní obojživelník (Doug Jones), kterého domorodí Indiáni uctívají jako Boha.

Ne tak Richard Strickland, který s ním zachází hůř než s pokusným zvířetem. Považuje ho za nebezpečného tvora a přistupuje k němu spíše jako k biologickému materiálu, u něhož zkoumá, co vydrží, než jako k živé bytosti.

Studená válka mezi a Amerikou a Sovětským svazem je v plném proudu a obojživelník, který může dýchat pod vodou i na vzduchu, má být využit v rámci výzkumného přetahování těchto velmocí o ovládnutí vesmírného prostoru.

Němá uklízečka

Uvězněné stvoření a způsob, jakým se s ním zachází, vzbudí soucit v uklízečce Elise Esposito (Sally Hawkins), která v laboratořích ve vládním zařízení pracuje. Elisa je němý sirotek s jizvami na krku, který s okolím komunikuje za pomocí znakové řeči.

Elisa má pouze dva přátele. Homosexuálního reklamního kreslíře Gilese (Richard Jenkins), který chce získat zpět svou práci, a kolegyni v zaměstnání, upovídanou černošku Zeldu (Octavia Spencer). S Gilesem bydlí Elisa na stejném patře v domě, který sídlí nad honosným starým kinem, kde dávají velkofilmy s biblickou tématikou.

Společně se dívají v televizi na hollywoodské muzikály, v jejichž rytmu si i zastepují nohama. Zelda jí pak nejčastěji vypráví o tom, jak se doma stará o svého pohodlného manžela. Zelda je ale zároveň i jejím prostředníkem v komunikaci s nadřízenými nebo okolím, které na rozdíl od ní nerozumí znakové řeči.

Osamělost

Černoška, homosexuální umělec na volné noze, který tají svou orientaci a němá dívka s vřelou, dobrosrdečnou a empatickou povahou. Tři prototypy přehlížených nebo částečně ostrakizovaných vrstev tehdejší americké společnosti. Ale i oni, stejně jako ti ostatní, touží po lásce, citu a porozumění.

Giles je proto ochoten konzumovat nepříliš dobré dortíky z nedalekého bistra, kde pracuje číšník, do něhož je platonicky zamilován. Elisa se ráno před odchodem do práce a snídaní v podobě vajec natvrdo ve vaně oddává pravidelné masturbaci, spojené se sněním, jež jí pomáhá zmírňovat její osamělost.

Osamělost a ztracenost v tomto světě vyzařuje i z ještěrčího obojživelníka mimozemského vzezření, s nímž se rozhodne Elisa spřátelit. Za pomocí vajec natvrdo, jež mu dává k jídlu a hudby Bennyho Goodmana s ním naváže prvotní emoční kontakt, který pak dál gesty a znakovou řečí rozvíjí. Až do podoby, jíž říkáme citové pouto nebo láska.

Jejich komunikace si všimne jeden z vědců v laboratoři, doktor Robert Hoffstetler (Michael Stuhlbarg), který se rozhodne Elise pomoci v momentě, kdy se ukáže, že vojenské velení má s obojživelníkem jiné záměry, než ty čistě studijní. Záchrannou misi se ale snaží všemi prostředky zhatit plukovník Strickland.

Pohádka o Krásce a zvířeti pro dospělé

Guillermo del Toro přichází ve spolupráci se scenáristkou Vanessou Taylor s variací na pohádkový příběh o Krásce a zvířeti. Lidské v tom, že ona není až taková kráska a on až takové zvíře. Netvor se v závěru nemusí vnějškově proměnit, aby ho Elisa plně přijala. Je to naopak ona, kdo bojuje s pochybnostmi o sobě a v netvorovi nachází někoho, kdo ji plně přijímá taková, jaká je.

Vodní netvor se přizpůsobuje chování svého okolí. U Elisy přijímá její bezpodmínečnou lásku a opětuje ji, u Stricklanda reflektuje jeho agresivitu a reaguje na ni. S Elisou je svede dohromady jejich osamělost, outsiderské postavení ve společnosti, touha po opětované lásce a schopnost nahlížet na sebe vzájemně bez předsudků.

Tato netradiční romance je ale oproti pohádce o Krásce a zvířeti určena spíše dospělému publiku, protože zde dochází k násilným scénám i explicitní ukázce mezidruhové erotiky. Režisér využívá nahoty ústřední představitelky, ale pracuje s ní poetickým, symbolickým způsobem skrze motiv vody, jež jí pojí s jejím milým i vlastní sexualitou.

Poetický symbol vody

Ve vaně, plné vody, provádí masturbaci, ve vodě vaří vajíčko, které netvorovi nabízí, voda v zatopené koupelně napomůže jejich nejintimnějšímu sblížení. Voda zároveň udržuje tvora při životě a stává se i nadějí a prostředkem jeho vysvobození. Zeleno-modré odstíny barvy vody určují barevnou tonalitu vyprávěného příběhu. Kapky vody, dopadající na okna autobusu, v němž Elisa jede domů, zrcadlí, co citového právě prožívá.

Poetickou symboliku motivu vody umocňuje romantický hudební podkres Alexandre Desplata, vizuální vytříbenost kamery Dana Laustsena, výprava, kostýmy, práce s interiéry a celkovou retro stylizací do počátku šedesátých let.

Sadistické zlo a laskavé dobro

Režisér toto období přibližuje skrze dobový a filmový kontext. Ten dobový v podobě studené války tvoří kontrast ke křehké romanci dvou čistých osamělých duší, které se ocitají uprostřed vesmírného mocenského závodu. Ruští a američtí agenti tajných služeb, kteří mají své zájmy, stejně jako vojenská lobby, strach ze špionů, paranoia, to vše k této době patří.

Na americké straně je jejím ztělesněním Richard Strickland (Michael Shannon). V pohádkovém rozložení postav na ty dobré a zlé jednoznačný představitel ukázkového zla. Samolibý xenofob, vyžívající se v ponižování zaměstnanců sexuálního i rasového rázu. Sadista beze smyslu pro humor, který s manželkou provozuje sex, při němž ji zacpává úcta. Člověk, jehož prohnilost je zvýrazněna postupným uhníváním černajících prstů po násilné konfrontaci s obojživelníkem.

Dobro je rozloženo do více postav. Laskavá Elisa se v průběhu vyprávění mění v jeho hybný motor jak dějový, tak emotivní. Beze slov rozumíme každé emoci, jež se v ní odehrává a proměnu ze soběstačné a zvídavé mladé ženy v tu velmi odhodlanou bereme jako přirozenou. Stejně jako společenství lidí, které ji obklopuje a v němž se odráží jak zápas o občanská práva černochů v šedesátých letech, tak obava ze společenského přijetí menšinové sexuality.

Předvídatelnost zápletky i postav

Dr. Hoffstetler do tohoto jasně nalinkovaného rozložení dobra a zla trochu nezapadá, ale to je dáno jeho postavením v rámci velmocenského boje. Postavy i zápletka jsou poměrně předvídatelné, u postav si scenáristé mohli dát větší práci jak s jejich charakterizací, tak se samotným vývojem interakce mezi nimi.

Dobře popsatelné je to u ústředního páru, který se v laboratoři u vodní nádrže až příliš bezproblémově a rychle sblíží. Důvody Elisiny němoty jsou nám ve zkratce přiblíženy, hlubší zázemí monstra a mytologie okolo něho chybí. Vidíme jen, že má některé vlastnosti, které můžeme považovat za božské (zacelování ran).

Mohli bychom tady rozebírat i některé příběhové nevěrohodnosti jako je až příliš volný pohyb Elisy po místnostech tajných vládních laboratoří, ale to bychom na pohádku pro dospělé, okořeněnou ženskou debatou o obojživelníkově mužství, uplatňovali možná až příliš velké nároky.

Multižánrová pocta klasickému Hollywoodu

Ona čitelnost postav i celé zápletky k příběhům alá Kráska a zvíře nebo King Kong patří. Velkou a přiznanou inspirací byl režisérovi i klasický monster horor studia Universal Netvor z Černé laguny (1954), kde obojživelník unese objekt své vášně a vědecký tým zorganizuje výpravu na osvobození této ženy. Do vzhledu obojživelníka del Toro promítl i svou předchozí spolupráci s Dougem Jonesem na postavě Abe Sapiena z dvojice jeho Hellboyů.

Těch odkazů, nejen žánrových, ale ke konkrétním filmům je zde mnoho. Režisér skládá poctu období klasického Hollywoodu padesátých a počátku šedesátých let s žánry jako romance, muzikál nebo biblické eposy. Strickland v rozhovoru se Zeldou v narážce na její prostřední jméno zmíní příběh Samsona a Dalily, v televizi se oživuje kouzlo tanečních snímků s Fredem Astairem a Ginger Rogers, kino ale při promítání biblických velkofilmů zeje prázdnotou, což svědčí o ustupující slávě těchto titulů. Pamětnické muzikálové číslo se pak v závěru přímo prolne s dějem filmu.

Tím ale v multižánrovém pojetí snímku zdaleka nekončí a tak se tu melodrama potkává s béčkovým sci-fi a hororem, filmem noir a špionážním thrillerem. Postava Stricklanda je zabírána v podobných úhlech kamery jako v noirovkách, z nichž je převzatá i stínohra na pozadí. Zesiluje to karikaturním způsobem démoničnost této postavy.

Učiňme Ameriku znovu tolerantní!

Tato hra na poznávání původních zdrojů, k nimž režisér odkazuje, bude jistě bavit cinefily, ale i všechny ty, kteří ocení, jak šikovně splétá jednotlivé roviny vyprávění a nezapomíná přitom na sdělení, které film obsahuje. Pod brakovým nátěrem monster hororů se vyjadřuje k politickým a společenským tématům, jejichž palčivost od počátku šedesátých let zdaleka neustoupila.

Diskriminace černochů, skrývání odlišné sexuální orientace, sexuální obtěžování na pracovišti, k tématům společenským se přidávají ty osobní jako osamělost a snaha o porozumění. Guillermo del Toro nechce učinit Ameriku znovu velkou, ale tolerantní k menšinám všeho druhu.

Humanistické poselství balí do přitažlivého žánrového a vizuálního obalu, odkazujícího na období klasického Hollywoodu i režisérovy předchozí filmy. Symbolického motivu vody přitom využívá k rozehrání pohádky pro dospělé o obojživelném Netvorovi a emočně i sexuálně strádající Krásce, kteří době studené války navzdory ukážou, že láskou, empatií a tolerancí se dá vzdorovat sadismu a xenofobii.

AVmania.cz
Tvář vody   7

Tvář vody

  • Žánr: monster romance
  • Původní název: The Shape of Water
  • www.foxsearchlight.com/theshapeofwater/
  • USA, 2017
  • Scénář: Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
  • Režie: Guillermo del Toro
  • Hrají: Sally Hawkins, Michael Shannon, Richard Jenkins, Doug Jones, Michael Stuhlbarg, Octavia Spencer, Lauren Lee Smith
  • Distribuce: CinemArt
  • Distribuční premiéra v ČR: 15. 02. 2018

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Recenze, Sci-fi, Alexa

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Nejlepší filmy na Netflixu v roce 2021. Všechny mají český dabing nebo titulky

Tyto filmy byly v roce 2021 na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o oblíbenost, kterou sleduje web FlixPatrol a počítá z ní souhrnné žebříčky.

Ondřej Králík
Netflix
Jak funguje Nord Stream. Potrubí, čerpadla, tlaky… A jak se staví podmořský plynovod

Jak funguje Nord Stream. Potrubí, čerpadla, tlaky… A jak se staví podmořský plynovod

** Nord Stream tvoří stovky tisíc ocelobetonových rour ** Dohromady je svařily speciální lodě ** Pravděpodobnou sabotáž usnadnila odlišná konstrukce v jižním Baltu

Jakub Čížek
plynEnergetika
Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Zaujala vás Hra o trůny (Game of Thrones)? Potom se vám budou líbit i tyto seriály

Hra o trůny (Game of Thrones) je legendární seriál televize HBO. Od roku 2011 v osmi sezónách popisoval boj šlechtických rodů o vládu a moc. Hra o Trůny sice skončila, ale tady jsou další seriály podobného charakteru, které by se vám mohly líbit.

Ondřej Králík
Filmy, které musíte vidět
30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

30 největších sex symbolů šedesátých let. To byl panečku styl!

Éra sexuálního uvolnění 60. let se projevila i ve filmu a stvořila takové sex symboly, jako jsou Raquel Welch, Claudia Cardinale nebo Catherine Deneuve. První Češka se svlékla pro Playboy. Znáte její jméno?

Marek Čech
Filmy a seriály
Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

Superzemě jsou větší, běžnější, a také obyvatelnější než planety jako Země. Jsou doslova superobyvatelné

** Země podle všeho není nejlepším ze všech možných světů, alespoň pokud jde o obyvatelnost lidmi ** Máme štěstí, že jsme naživu ** U superzemí, tedy planet větších než Země a menších než ledoví obři jako Uran nebo Neptun, to je jiné

Stanislav Mihulka
ZeměAstronomie
Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby

Nejničivější bomba v historii lidstva. Rusko zveřejnilo dokument o testu Car-bomby

David Polesný
Sovětský svazAtomová bombaJaderný útokZbraně
Vyzkoušeli jsme Dynamic Island pro Android. Je univerzální a „pasuje“ na libovolný telefon

Vyzkoušeli jsme Dynamic Island pro Android. Je univerzální a „pasuje“ na libovolný telefon

Martin Miksa
Dynamic islandPrůstřel v displejiVýřez v displeji
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Na tyhle barvy je radost se dívat. Recenze notebooku Acer Swift 3 OLED

Na tyhle barvy je radost se dívat. Recenze notebooku Acer Swift 3 OLED

** Acer také začíná využívat OLED displeje ** V nenápadném těle se schovává výkonný procesor ** Acer trochu vylepšil klávesnici

Tomáš HolčíkAntonín Trčálek
AcerTestyNotebooky
Nové snímky teleskopu Inouye ukazují Slunce jako nikdy předtím

Nové snímky teleskopu Inouye ukazují Slunce jako nikdy předtím

** Brzy to bude rok, co Solární teleskop Inouye oficiálně zahájil vědecká pozorování ** Operátoři tohoto úžasného přístroje nedávno oslavili nadcházející výročí novými snímky ** Ty předvádějí Slunce ve výjimečném detailu

Stanislav Mihulka
DalekohledySlunceAstronomie