Před érou domácích počítačů byla tvorba hudby výsadnou nahrávacích studií, dnes si své malé hudební studio může vytvořit takřka každý. Nahlédněte do světa tvorby hudby na počítači.
5. Studiové monitory
Tentokrát se monitory nemyslí obrazovky, ale o reproduktory. A měly by to být reproduktory speciálně navržené na tvorbu hudby. Dokážou totiž co nejvěrněji zprostředkovat zvuky, které váš počítač posílá přes zvukovou kartu ven. Na rozdíl od reproduktorů určených pro poslech, které jsou většinou líbivě „zabarvené“ tak, aby například předávaly více basů.
Při výběru studiových monitorů je dobré si poslechnout několik modelů a raději
„věřit vlastním uším“, než dát na různá doporučení
K dostání jsou dnes aktivní studiové monitory (s vestavěným zesilovačem), které mají malé rozměry (můžete je bez problémů často přemisťovat), a které přesto poskytují skvělý zvuk. Pro domácí i poloprofesionální použití budou naprosto dostačující. Cena se může pohybovat v rozpětí od 2 000 do 15 000 Kč. Čím dražší, tím lepší tu platí víceméně bez výjimky. Avšak při výběru studiových monitorů je dobré si poslechnout několik modelů a raději věřit „vlastním uším“ než různými doporučením. Neboli je dobré vybrat si takové reproduktory, jejichž zvuk je vám příjemný, protože je pak budete poslouchat dlouhé hodiny.
Virtuální nástroje je možné jako VST Plug-iny spouštět v různých hostovacích DAW aplikacích. Zde vidíte v poslední době velmi populární nástroj Massive od Native Instruments hostovaný v aplikaci Logic Pro
V nahrávacích studiích je zvykem porovnávat výsledný zvuk nahrávky na několika různých sadách reproduktorů. Profesionální studia bývají vybavena reproduktory, jejichž cena může být i několik stovek tisíc korun za kus. S referenčním poslechem je úzce spjatá také problematika akustiky. V některých zkušebnách jsou dodnes na stěnách a stropech k vidění papírová plata od vajec. Doba ale pokročila a k dostání jsou dnes nejrůznější basové pasti, difuzory, molitanové jehlany a další prvky určené k úpravě akustiky místností. To už se ale dostáváme do oblasti profesionální práce se zvukem.
6. Midi kontrolery
Klikání myší a zapisování jednotlivých not do sekvenceru není zdaleka taková zábava jako živé hraní. Hraní na MIDI kontroler je mnohem příjemnější a přirozenější než klikání na virtuální nástroj na monitoru. Midi kontrolery mají nejčastěji podobu klasické klaviatury, díky které je možné postupně do počítače nahrát všechny ve skladbě použité nástroje. S použitím pedálů se pak hra na kontroler po technické stránce téměř neliší od hry na klasický klavír.
M-Audio Keystation 32 představuje základní MIDI kontroler,
který však do začátku bohatě postačí a pořídit se dá za cenu lehce přesahující tisícikorunu
S emulací nástrojů je to podobné jako se syntezátory. Dnešní software zkrátka umožňuje s pomocí kontrolerů simulovat hru na jakýkoliv hudební nástroj. Detaily vlastností skutečných nástrojů, které kontrolery ještě nahradit neumí, je opět v softwaru možné doprogramovat. V současné době jde už spíše o design kontrolerů.
Maschine od firmy Native Instruments patří mezi sofistikovanější kontrolery s vlastním softwarem. Svými šestnácti pady určenými pro spouštění samplů a živé hraní připomíná legendární řadu samplerů MPC od firmy Akai
Například firma Akai vyrábí kontroler speciálně určený pro emulaci hry na dechové nástroje, který vypadá jako klarinet, ale díky softwaru s ním můžete hrát na i na trumpetu, hoboj a všechny další dechové nástroje. K mání jsou dnes i komplexně pojaté kontrolery vybavené otočnými a tahovými potenciometry, pady a tlačítky pro ovládání sekvenceru.
Firma Akai využila svých zkušeností z výroby hudebních nástrojů a zaměřila se i na výrobu MIDI kontrolerů. Model MPK49 nabízí komplexní studiové řešení pro pokročilé uživatele
V posledních letech se na tuto oblast zaměřuje stále více výrobců hudebního softwaru. Ti v blízké budoucnosti budou pravděpodobně stále častěji nabízet hudební aplikace společně s dedikovaným kontrolerem, podobně jako například Native Instruments prodává Maschine. Jde o kontroler vybavený mnoha tlačítky a otočnými potenciometry. Především ale má, stejně jako legendární sampler Akai MPC, šestnáct padů určených pro spouštění samplů, které jsou jim přiřazeny. Maschine je možné použít jako MIDI kontroler s jakýmkoliv midi-ovladatelným softwarem, ale součástí balení je i kompletní editační program, který je možné spustit buď samostatně, nebo jako VST plug-in v kterékoli hostovací DAW aplikaci. A právě fakt, že Maschine má dedikovaný software, z něj dělá jedinečný nástroj, který umožňuje pracovat opravdu rychle.
Aplikace Guitar Rig nabízí kytaristům nepřeberné množství virtuálních efektů a zesilovačů
Konkurence na trhu s MIDI kontrolery je obrovská a díky tomu jsou ceny základních modelů hodně nízko. Kontroler s 32klávesovou klaviaturou a několika dalšími ovladači se dá dnes pořídit již za cenu lehce přesahující tisícikorunu. Bazarové kousky se dají pořídit v řádech stokorun. Na kvalitní kontroler dodávaný s vlastním softwarem je však třeba si připravit okolo 15 000 Kč.