Úhel pohledu: recenze filmu

14. dubna 2008
Nápad převyprávět jeden a ten samý časový úsek dává vzpomenout na Kurosawova Rašomona či De Palmovy Hadí oči.

Téma války proti terorismu je i sedm let od událostí 11. září stále aktuální a režisérský nováček Pete Travis, který zaujal v roce 2004 televizním filmem Omagh o bombovém útoku v Severním Irsku, si je toho vědom. Za pomoci debutujícího a tedy rovněž nepříliš zkušeného scenáristy Barryho Levyho navíc přidal další bolestné téma amerického filmu, jímž jsou atentáty na jednoho z nejlépe střežených mužů planety, kterým je bezpochyby americký prezident.

Rašomonovská metoda

Zápletka je jednoduchá. Fiktivní prezident USA Henry Ashton (William Hurt) přijíždí se zásadním projevem do španělské Salamancy na summit státníků o boji proti globálnímu terorismu. Ještě než však stačí na pódiu Plaza Mayor nasadit státotvorně thymolinový úsměv a přivítat se s občany, přiletí kulka atentátníka a na hradním nádvoří vybuchne bomba, která způsobí paniku.

Stěžejní minuty okolo dvanácté hodiny polední a události jim předcházející i bezprostředně následující po útoku na prezidenta se před námi odkrývají pomocí postupně se doplňujícího puzzle výpovědí několika osob, jejichž pohled (odtud vhodně zvolený český ekvivalent názvu filmu) na osudný okamžik pomáhá v orientaci divákovi, který se snaží proklestit sítí zavádějících stop a intrik.

Nápad převyprávět jeden a ten samý časový úsek z perspektivy jednotlivých protagonistů není nikterak originální a dává vzpomenout na Kurosawova Rašomona, Yimouova Hrdinu nebo De Palmovy Hadí oči. Ale zatímco zde si postavy svůj příběh vždy trochu upravily, aby vynikla jejich interpretace a divák byl až do poslední chvíle znejistěn v přijmutí té skutečné verze příběhu, zde na to jdou tvůrci mnohem přímočařeji a nenechávají nás na pochybách o pravdivosti, jak se události seběhly. Jen ale pracují s mírou dávkování informací a odkrýváním faktů. S každou další verzí jednoho z aktérů se vyprávění vždy posune o kousek dál a když odhalení kulminuje ke svému nejnapínavějšímu okamžiku, vracíme se zpět na začátek a více jak dvacetiminutovku událostí začneme vnímat okem jiné postavy.

Viděno osmi

Je jich celkově osm a jejich charakterové rozvrstvení se v rámci akčně thrillerové stupnice pohybuje na přesně vymezené polaritě dobrý-zlý. Na jedné straně stojí vidění ostřílené producentky a šéfky televizního přenosu Rex Brooksové (Sigourney Weaverová), jež v přenosovém voze nervózně sleduje na monitoru reportérku, jejíž kritické poznámky záhy umlčí atentátnický výbuch. Zároveň prostřednictvím televizního vysílání nevnímají atentát jen přímí účastníci dění, ale na svých obrazovkách i celý svět.

Druhý pohled přináší náhodný americký turista Howard Lewis (Forest Whitaker), hledající v Evropě únik z manželské krize a nadšeně na videokameru zaznamenávající veškeré dění okolo, třetí patří prezidentově ochrance, kde vedle „ztraceného“ Matthewa Foxe v roli agenta Kenta Taylora vyniká hlavně správný americký chlapík Thomas Barnes (Dennis Quaid), jež neváhá za svého chlebodárce nastavit kůži, v důsledku čehož se ještě teď zotavuje z půl roku starého zranění. Nejvíce světla do zpočátku zamotané a nepřehledné situace nakonec vnese pohled samotného prezidenta a konajících teroristů.

Detaily, které nestačíme zaznamenat v předchozích verzích příběhu, se skládají do výsledné mozaiky, která nám odhalí, že „sovy nejsou tím, čím se zdají být“ a že skutečnosti zdánlivě jasné a čisté mohou mít mnohem temnější povahu. Nejrůznější vrstvy příběhu se na sebe vrství, proplétají se a dochází k nečekaným zvratům, jež pracují s diváckým očekáváním.

Pochvalu si tvůrci zaslouží za to, že všechny naznačené detaily a indicie, které rafinovaně udržují divákovu pozornost, jsou postupně odhaleny, naopak mírně otravně působí opakování stále stejné události. Po třetím, čtvrtém pohledu se z počátku svěží metoda zmechanizuje a vy přestanete ztrácet pojem o počtu variací a dostavuje se pocit, že vyprávění ztrácí tempo. V té chvíli ale tvůrci opouští dekonstruovanou naraci a přepínají do mnohem lineárnějšího toku vyprávění, vrcholícího finální automobilovou honičkou v uličkách Salamancy (natáčelo se v Mexiku).

Jack Bauer i Jason Bourne

V hereckém obsazení se potkávají zvučná jména (Quaid, Weaverová, Whitaker, Hurt) se seriálovými hvězdami (Matthew Fox) a v rámci scenáristické konstrukce a dost jednoznačně napsaných charakterů předvádí jejich protagonisté kvalitní výkony. Záporáky si vystřihli herci s hispánskými kořeny (Edgar Ramirez, Eduardo Noriega) a jejich pojetí bohužel doplácí na až příliš zjednodušené představy o fanatismu teroristů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Dennis Quaid jako agent Thomas Barnes ze začátku připomíná eastwoodovsky traumatizovaného bodyguarda z thrillerového dramatu S nasazením života, ale s tím jak se začne rychle orientovat v situaci, nasadí sveřepě odhodlaný terminátorský výraz, který opustí až se závěrečným poděkováním prezidenta v poněkud nevěrohodném akčním finále, jež kazí výsledný dojem z hodinu a půl trvající adrenalinové jízdy. Ta díky střídmé stopáži a nepolevujícímu tempu stačí poměrně úspěšně maskovat patetická klišé, nezbytný patriotismus a logické díry, vyplývající ze scenáristicky chatrně pojaté konspirace, jež měla vést k prezidentově likvidaci. Po výbuchu ztracená osmiletá holčička, zmateně bloumající v ulicích a na konci stojící uprostřed dálnice se silným provozem, kde volá nepřítomnou matku, by asi v reálu těžko obměkčila fanatického arabského teroristu.

Na výsledném vizuálu je vidět, že je poučen jak seriálovou tvorbou o neohroženém agentovi Jackovi Bauerovi, tak hlavně greengrassovskými částmi bourneovské trilogie. Paul Greengrass svým syrovým pojetím ovlivnil akční žánr na mnoho let dopředu a bude zajímavé sledovat, jak se jeho následníci s jeho „ultimátním“ pojetím do budoucna popasují, aby nezůstali na úrovni pouhých epigonů. Roztřesená kamera Amira Mokriho, ve spojení s moderně dynamickým střihem a monstrózně dravou hudbou, je působivá a ukazuje, že Pete Travis je velice zručný režisér, na jehož další filmy můžeme být jen zvědavi.

Pete Travis natočil typickou akční oddechovku, v níž se mu podařilo díky ozvláštněné naraci podat jednoduchý příběh zdánlivě komplikovanou formou. Svižné tempo zahladí vkrádající se pocit monotónnosti při několikerém přetočení úhlu pohledu zainteresovaných osob, bohužel ale nezabrání přepálenému finále, jež se pohybuje na hranici nechtěné parodie.

Úhel pohledu

• Žánr: akční thriller
  • Původní název: Vantage Point
  • Scénář: Barry Levy
  • Režie: Pete Travis
  • Hrají: Dennis Quaid, Matthew Fox, Forest Whitaker, Sigourney Weaverová, Edgar Ramirez, Bruce McGill
  • Distribuční premiéra v ČR: 10. 4. 2008

Jaké technické parametry sluchátek jsou důležité?

Které pojmy popisují vlastnosti sluchátek? Jejich pochopení vám pomůže s výběrem i prokouknutím marketingových blafů.

Panasonic HZ2000: nový 4K OLED má mít o 20 % vyšší jas a přidává Dolby Vision IQ

Na veletrhu CES 2020 v Las Vegas představil Panasonic nový 4K OLED HDR televizor HZ2000, který jde do prodeje ve variantách s úhlopříčkou 65 a 55 palců. Chlubí se především „na míru šitým“ panelem Master HDR OLED Professional Edition, který obsahuje celou řadu hardwarových vylepšení od společnosti Panasonic.

35 Jaromír Puk

12 nejlepších dramat roku 2019, která musíte vidět

Nikdy neodvracej zrak, Irčan, Joker, Sbohem, synu, Poslední večery na Zemi, Le Mans '66, Bolest a sláva, Narušitel systému. Čtvrté ohlédnutí za nejlepšími snímky, které se letos objevily v našich kinech nebo na streamovacích platformách.

4 Marek Čech

Vybrali jsme 16 nejlepších bezdrátových reproduktorů. Od levných až po špičku

41 Jaromír Puk

Android TV: Jak jednoduše dostat obraz z telefonu do TV [video]

Máme zde Miracast, Google Cast, ale co dělat, když ani jedno nefunguje? Pokud potřebujete zobrazit obsah telefonu na velké obrazovce televizoru, recept je jednoduchý.

Nejlepší české a slovenské filmy roku 2019

Vlastníci, Nabarvené ptáče, Budiž světlo, Ostrým nožom, Staříci, Na střeše, Tiché doteky, Amnestie, Národní třída, Karel, já a ty, Hra, Abstinent. Dvanáct nejzajímavějších domácích a slovenských titulů, které se letos objevily v našich kinech.

8 Marek Čech

Technisat Digipal ISIO HD: německý kralevic v DVB-T2 vodách [test STB]

Co všechno umí set-top-box od populárního výrobce (nejen) satelitních přijímačů? Znamená vyšší cena i vyšší kvalitu?