Úsvit falešných filmových upoutávek

26. května 2013
TWEET SDÍLET
Úsvit falešných filmových upoutávek
Hravé, lživé, mystifikační. Jejich popularita roste a roste. Některé z nich jsou propracované, originální, nápadité. Jiné zase odfláknuté, bezduché, jednoduše mizerné.

Neoficiální falešné upoutávky lákající na neexistující projekty. Tzv. „fake-movie trailers“. Fenomén, který zviditelnilo zejména režijní duo Robert Rodriguez a Quentin Tarantino prostřednictvím svého béčkového dvojprogramu Grindhouse. Nebo herec Ben Stiller, jenž pro propagaci své morbidní taškařice Tropická bouře nechal vytvořit rovněž několik falešných trailerů.

V kinech jste tak těsně před začátkem jeho válečné komedie mohli zhlédnout ujeté poutače, jež avizovaly podobně naladěné filmy. Například dementní variaci na Forresta Gumpa s názvem Simple Jack, v jejímž případe šlo (vůči všem postiženým lidem) o natolik nekorektní nálož, že musela být krátce po uvedení stažena.

Klepněte pro větší obrázek

Nebo Scorcher IV: Global Meltdown aneb fiktivní šesté pokračování opulentní apokalyptické sci-fi, v níž Stiller coby proslulý Tugg Speedman zachraňuje svět před globálním oteplováním. Nekompromisní, šílené, zábavné.

Gotický horor žije

Zpět k zmiňovanému Grindhouse projektu. Tarantino s Rodriguezem se mezeru mezi svým krvavým dvojprogramem rozhodli zacelit falešnými trailery na hororová béčka. A jedním z nich se stala právě ukázka poutající k fiktivní explicitní divočině Don’t, kterou si do své režijní parády vzal Edgar Wright, britský režisér tvořící současnou veleúspěšnou tzv. „Blood & Icecream trilogy“ (doslova trilogie „krve a zmrzliny“), jež se dosud skládá z brilantních komedií Soumrak mrtvých a Jednotka příliš rychlého nasazení.

Celý dvouminutový počin se vizuálně nese v duchu upoutávek na evropské horory ze 70. let minulého století. Obraz je nejasný, zrní, trailer jednoduše působí jako hororové retro od počátku do konce. Ke vstupní bráně starého gotického zámku přijíždí skupina mladých Angličanů. „Pokud přemýšlíte o tom, že se podíváte do toho starého domu… Nedělejte to!“ upozorňuje hlavní hrdiny i diváky tajemný, dokonale strašidelný „voice-over“ v podání herce i ukázkového „namlouvače“ Willa Arnetta. Veškeré rady jsou ale samozřejmě k ničemu.

Wright celý morbidní kolotoč rozjíždí naplno. Malá holčička mačetou rozsekává hlavy, bezbrannou dívku pronásleduje vousatý maniak s nožem v ruce, oběšenec se houpe v předsíni, obrýlený tlouštík v plínkách pojídá nemluvňata. Pokud přemýšlíte o tom, že na tenhle biják půjdete do kina sami… Nedělejte to! Wright svou psychopatickou jízdu pečlivě graduje, zhušťuje brakovou atmosféru.

Zvyšuje už tak zběsilé tempo, přidává drsného černého humoru, hnusu, veškerých morbidit a hlavně mrtvol. K 70. létům pak odkazuje i samotný titulek, slogan „Don’t“, který jakoby protrhává plátno a překrývá právě probíhající hnus pokaždé, když ho „vypravěč“ vyřkne. Způsob, jakým je vždy zobrazen, působí dravě, navyšuje údernost traileru a především pak odkazuje na osobitou punkovou stylizaci, která ostatně během 70. let zažívala svůj velkolepý úsvit.

Veškeré tyto prvky Wrightova traileru připomínají zejména ve své době skutečně nevídaný, drzý až anarchistický design obalu slavné desky Nevermind The Bollocks, Here’s The Sex Pistols (1977) britské punkové kapely Sex Pistols, či rovněž podobně laděný obal k jejímu singlu God Save The Queen s „nekorektním“ vyobrazením královny Alžběty II. A význam sloganu „Don’t“? Wright se dle svých slov inspiroval španělsko-italským zombie - krvákem z roku 1974, jenž v UK sice běžel coby The Living Dead at Manchester Morgue, nicméně pro zbytek světa měl k dispozici dalších osmnáct alternativních názvů.

A jedním z nich byl právě nejasný, nicneříkající, přitom stále patřičně hrozivý Don’t Open the Window! (neboli Neotvírejte okno!), o němž Wright říká: „Ten název byl úplně mimo, o filmu samotném vám neřekl absolutně nic, ale zároveň ve vás vzbuzoval zvědavost. Neustále vás někdo otravoval a upozorňoval, ať neděláte tohle a tohle. A když jste na ta varování i přesto kašlali, jednoduše vás sežrala zombie.“ V kuloárech se dokonce šušká, že pokud někdy v budoucnu vznikne Grindhouse č. 2, jedním z hlavních fláků by měl být právě Don’t. Dle původně falešného lákadla by tak vznikl skutečný film. Výbušný splatter a gotický horor v jediném hnisavém balení.

Zde nemůžeme nezmínit falešný trailer na film Machete, který nakonec byl kvůli své popularitě skutečně natočen. Paradoxně největším problémem při natáčení filmu byla právě nutnost vkládat scény známé z původního traileru.

Témata článku: Filmy

Určitě si přečtěte

EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2019/2020

EISA: nejlepší audio a Hi-Fi zařízení pro rok 2019/2020

Jaké reproduktory jsou letos nejlepší? Jaký zesilovač si odnesl ocenění EISA? Podívejme se na kategorii Hi-Fi produktů, jejichž cílem je nabídnout kvalitní zvuk.

16 AVmania.cz

Vybrali jsme 20 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Vybrali jsme 20 nejlepších bezdrátových Bluetooth sluchátek

Bezdrátová sluchátka už dokážou nabídnout kvalitní zvuk, dlouhou výdrž. Vybrat si můžete z dostupných modelů kolem tisíce korun, ti náročnější si rádi připlatí nejen za kvalitnější zvuk, ale i za aktivní potlačení okolního hluku.

39 Jaromír Puk

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

11 tipů na nejlepší mikrosystémy, Hi-Fi a domácí kino

Vybrali jsme nejlepší produkty, které nabídnou kvalitní zvuk pro poslech hudby nebo vylepší zvuk při sledování filmů. Od mikrosystémů přes AV přijímače až po soundbar.

9 Jaromír Puk

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

15 nejlepších válečných filmů, kterým můžete věřit. Víme, kde je najdete online

Vybrali jsme 15 jedinečných filmů, které se věnují válkám ve 20. století. Vybrané snímky mají společné to, že válku neoslavují nebo nevzývají. Naopak kriticky a bolestně obnažují její zrůdnost a nesmyslnost. Jsou to válečné filmy, kterým můžete věřit.

27 Marek Čech, Vojtěch Malý

Anna: Luc Besson a jeho upgradovaná verze Brutální Nikity [recenze filmu]

Anna: Luc Besson a jeho upgradovaná verze Brutální Nikity [recenze filmu]

Luc Besson svou upgradovanou Brutální Nikitu pro 21. století zaplétá do sítě špionážních intrik soupeřících tajných služeb, v jejichž prostředí se bude snažit obhájit svou svobodu.

8 Marek Čech

Marantz Melody X: nejlepší bezdrátový Hi-Fi mikrosystém roku 2019/2020 [test]

Marantz Melody X: nejlepší bezdrátový Hi-Fi mikrosystém roku 2019/2020 [test]

Asociace EISA letos v kategorii kompaktní audiosystém titulem ocenil "nejlepší" populární mikrosystém Marantz Melody X. Možná to není zařízení pro náročného audiofila, ale při běžném poslechu vám radost z hudby určitě neodepře.

22 Daniel Březina