16
Fotogalerie

Uteč: recenze filmu

Hádej, kdo přijde na večeři v post-obamovské éře. Hororová satira na rasové předsudky, která se stala hitem letošního Sundance a jedním z nejúspěšnějších debutů všech dob.

Film Uteč se stal senzací letošního ročníku festivalu nezávislých filmů v Sundance. Kritici tasili v hodnoceních i stoprocentní skóre a oceňovali, jak se režijnímu debutantovi podařilo zkombinovat hororovou atmosféru paranoidního ohrožení s rafinovanou satirou na rasové předsudky.

Hit ze Sundance

Koncem února, tedy asi měsíc po uvedení na Sundance, vstoupil snímek do amerických kin, kde dosud vydělal 190 milionů dolarů. Na to, že jeho rozpočet činil milionů čtyři a půl, ocitl se rázem v žebříčku nejúspěšnějších debutů všech dob. Kolem Uteč je velký hype, který dozajista změní život jeho tvůrci.

Tím je Jordan Peele. Osmatřicetiletý herec, scenárista, televizní komik a polovina komediálního dua Key & Peele, které si dělá legraci z rasových klišé a předsudků. On a jeho parťák Keegan-Michael Key si v loňském roce zahráli ve filmu Keanu - Kočičí gangsterka.

Tato parodie na Johna Wicka o únosu koťátka, které se stane natolik oblíbeným, že přetahovaná o něj přeroste ve válku gangů, ale vyústila v komerční propadák. Uteč je případem opačným. Může za to dobře napsaný scénář s množstvím twistů a společenský přesah, který film nabízí.

Pro ty, co jinak horory nemusí

Tato hororová satira, jež baví i děsí zároveň, pochází z dílny společnosti Blumhouse, která má na svém kontě série jako Paranormal Activity nebo Insidious či Shyamalanův hororový thriller Rozpolcený. Uteč ale nemíří primárně na hororové fanoušky, naopak film by se mohl líbit těm, kteří jinak horory moc nemusí.

Jordan Peele v syžetu chytře pracuje s hororovými klišé a všemožnými lekačkami a béčkovými gore proprietami (finále), ale nebojí se zároveň z této svazující hororové škatulky vystoupit a nabídnout mnohem víc. Rovinu psychologickou, společenskou, rasovou, politickou.

Variace na Hádej, kdo přijde na večeři

Když odhlédneme od znejišťujícího prologu, v němž dojde, jak se později ukáže, k únosu, vše začíná jako obyčejný příběh o dívce, která chce představit svého kluka rodičům. Chodí spolu už čtyři nebo pět měsíců a tak ho chce vzít na víkend domů, aby ho také poznali.

Ona je bílá, on černý, takže vás napadne, že se začne odvíjet variace na Hádej, kdo přijde na večeři nebo model nějaké romantické komedie o překonávání zbytků předsudků u jinak liberálně smýšlejících rodičů. Zvlášť za situace, kdy rodiče Rose Armitage (Allison Williams), netuší, že on je černoch.

V jednadvacátém století je ale boj proti rasové nesnášenlivosti už dávno dobojovaný i na americkém jihu, kde rodiče bydlí. Přivítání je vřelé, otec v rozhovoru s dceřiným partnerem, fotografem Chrisem Washingtonem (Daniel Kaluuya), zmiňuje, že by Obamu volil i potřetí, kdyby to šlo a že to byl nejlepší americký prezident.

Chrisovy obavy jsou pryč, rodičům Missy (Catherine Keener) a Deanovi (Bradley Whitford) vadí drobně snad jen to, že si tu a tam zapálí, ale to přece s barvou kůže nesouvisí. Psycholožka Missy dokonce Chrisovi nabídne, že ho jeho zlozvyku za pomocí hypnózy zbaví. Jejímu manželovi to také pomohlo.

Společenské setkání přátel rodiny

Byl by to ráj na Zemi, kdyby se dva zdejší černošští zaměstnanci, zahradník Walter (Marcus Henderson) a hospodyně Georgina (Betty Gabriel), nechovali tak podivně. Neurochirurg Dean vycítí Chrisovy nevyřčené otázky ohledně postavení černého služebnictva, ale řekne mu, že vše je jinak, než si myslí. Walter s Georginou se starali o jeho rodiče, a když tito zemřeli, nechali si je jako součást rodiny na jejich venkovském sídle.

Na něm se má konat každoroční společenské setkání přátel rodiny Armitageových, které založil Deanův otec a on v něm pokračuje. Dorazí množství párů staršího nebo postaršího věku, které projevují o Chrise nebývalý zájem. Lichotí mu, obdivují jeho tělesnou konstrukci, říkají Rose, že si dobře vybrala.

Mezi těmito páry zaujme Chrise jeden mladík, který je stejně jako on černoch. Dělá doprovod asi o třicet let starší ženě, s níž je evidentně v nějakém svazku. Jen není na první pohled zřetelné, zda v mileneckém, partnerském či jiném. Když si jej Chris vyfotí bleskem fotoaparátu v mobilu, spustí se Loganovi (LaKeith Stanfield) nebo Králi Loganovi, jak si říká, krev z nosu a začne hystericky křičet, ať odsud Chris uteče.

Něco není v pořádku

Ctihodná společnost, v níž se Chris krátce předtím seznámil se slepým sběratelem umění Jimem Hudsonem (Stephen Root), jež překvapivě zná jeho tvorbu, je Loganovým chováním zaskočena, ale pohotový Dean jeho reakci vysvětlí tím, že šlo o epileptický záchvat v důsledku onoho blesku.

Chris ale cítí, že na tomto sídle, rodině Rose i oné společenské sešlosti není něco v pořádku. Náznaků přibývá a režisér s jejich dávkováním velmi zručně pracuje. Pohledy služebnictva, až příliš vřelé přijetí rodiči Rose, chování jejího bratra Jeremyho (Caleb Landry Jones) při uvítací večeři, hypnóza, do níž Missy Chrise uvede poté, co se jí svěří se svým traumatem ohledně smrti jeho matky v době, kdy mu bylo jedenáct let.

Chris si ráno po hypnóze není jistý, co se mu zdálo a co je skutečnost a je čím dál paranoidnější. Po sešlosti, jejíž součástí byla i dražba, chce narychlo odjet a při balení objeví krabici s fotografiemi, na nichž je Rose se svými bývalými partnery. Všichni jsou černé pleti.

Znejišťující momenty

Více z děje prozrazovat nechci, ale z toho naznačeného už možná tušíte, kam se překlopí druhá polovina vyprávění a jaký byl skutečný účel onoho rodinného společenského setkání. Jordan Peele v první polovině vyvolává napjatou atmosféru strachu a paranoie ze zdánlivě všedních záležitostí, které zažijete při návštěvě rodičů s partnerem.

Všichni se na Chrise tváří mile a přátelsky, včetně hostů na setkání, ale vždy je tam nějaký znejišťující moment, který vás průběžně upozorňuje na to, že je to jen pozlátko a že nejen ve státě dánském je něco shnilého. Všechny tyto znejišťující momenty, z nichž první je hned ten úvodní s únosem, do sebe skvěle zapadnou. Vyplatí se proto sledovat sebemenší detaily, pohledy, reakce, narážky, zprvu zdánlivě nahodilé, v závěru dostanou svůj smysl.

Divák se ocitá v podobné pozici jako Chris. Cítí, že něco není v pořádku, ale k rozluštění toho, co by to mohlo být, se dobírá jak detektiv, který už má dostatek indicií k tomu, aby odhadl, jak bude vypadat finále. Jakýmsi spolu pátračem se tu stává postava Roda (Lil Rel Howery), Chrisova kámoše, který pracuje jako strážník na letišti. Jeho hypotéze, že společenské setkání u Armitageových je skrytou formu novodobého sexuálního otroctví, se černošští policajti sice vysmějí, ale to jej od pátrání neodradí.

Žánrový mix, který funguje

Uteč tak v průběhu vyprávění vystřídá hned několik žánrů. Od romantické, vztahové, mezirasové komedie, přes thriller s mysteriózní náladou, sociální drama, černou společenskou komedii, detektivku až po sci-fi hororové finále, v němž plíživá atmosféra stupňované paranoie graduje. Pro mě už méně sofistikovaně než jak se to děje v první polovině vyprávění.

Vše je prodchnuto satirickým humorem, vztahujícím se k tématu rasismu a rasových předsudků. Právě tím, jak rodiče i jejich hosté dávají okázale najevo své liberální, bezpředsudkové smýšlení, se usvědčují v tom, jak je jim ve skutečnosti cizí. Svědčí o tom ostatně už ono společenství, které se v domě rodičů schází a jež má blízko k různým iluminátským či jiným řádům, na něž věří ne moc bystří čtenáři konspiračních webů.

Satirický humor, operující s velkou mírou nadsázky a absurdna, se tu potkává s humorem situačním, v němž režisér zužitkovává svou minulost tvůrce různých skečů a scének. Herci ve výrazech tváří dokonale zvládají ony drobné posuny, které naznačují, že sovy nejsou tím, čím se zdají být. Hudba a kamera pak onu paranoidní atmosféru ohrožení podtrhují a umocňují.

Jordanu Peelemu se podařilo přijít s indie hitem, který vydělal takřka 200 milionů dolarů. Hororový žánr se všemi jeho klišé mu posloužil jako podloží k zábavné a přitom sofistikované úvaze o společenských a rasových předsudcích v současné americké společnosti, která se pyšní svým liberálním charakterem. Tenhle film se bude líbit i těm, co jinak horory moc nemusí.

Uteč

  • Žánr: hororová satira
  • Původní název: Get Out
  • www.uphe.com/movies/get-out
  • USA, 2017
  • Scénář: Jordan Peele
  • Režie: Jordan Peele
  • Hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener, Caleb Landry Jones, Lil Rel Howery, Betty Gabriel, Marcus Henderson, LaKeith Stanfield
  • Distribuce: CinemArt CZ
  • Distribuční premiéra v ČR: 27. 04. 2017
Uteč
Film   8

Určitě si přečtěte

Články odjinud