Úžasňákovi 2: recenze filmu

Úžasňákovi 2: recenze filmu

Režisér Brad Bird kvalitativní laťku jedničky nepřekonal, ale ani nepodlezl. Humor snímek těží z prohození tradičních rodinných rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji.

Humor nestaví ale jen na tomto druhu dětských nebo rodinných groteskních gagů, jimiž je fascinována jak výstřední návrhářka super-kostýmů Edna (Brad Bird), tak Bobův kolega a přítel Mražoun (Samuel L. Jackson), ale obecně na prohození tradičních rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji. Rodinný model u Parrových se tím totiž proměnil mnohem hlouběji.

První Úžasňákovi z roku 2004 jsou stále považováni za jeden z nejlepších počinů animovaného studia Pixar. To se v roce 2006 stalo dceřinou společností The Walt Disney Company. Spojení nebo prolnutí obou společností se pozitivně odrazilo na kvalitě animáků od Disneyho, u těch pixarovských ale docházelo v posledních pěti letech k až přílišnému rozmělňování původních námětů v pokračováních (Univerzita pro příšerky, Hledá se Dory, Auta 3) titulů, vzniklých před fúzí.

Superhrdinská rodinka v retro stylizaci

Otázka tedy zní, jak jsou na tom druzí Úžasňákovi? Sequel šestého filmu studia Pixar, vzniklý po čtrnácti letech od jedničky jako dvacátý titul tohoto studia. Režisér a scenárista jedničky Brad Bird (Železný obr, Ratatouille) se jím po dvou hraných filmech (Mission: Impossible - Ghost ProtocolZemě zítřka) opět vrací k těm animovaným. Po jedenácti letech a jako první režisér v historii studia Pixar, který stvořil první díl i pokračování.

Laťka byla prvním dílem nastavená vysoko a on ji sice nepřekonal, ale rozhodně ani nepodlezl. Na výsledném tvaru je znát režisérova láska k téhle superhrdinské rodince i retro stylizaci špionážních bondovských, komiksových a superhrdinských příběhů. I ve dvojce se ve výpravné složce prolínají prvky, odpovídající estetice šedesátých let, s těmi futuristickými. Hudební doprovod si vzal opět na starosti Michael Giacchino, který variuje ústřední znělku z jedničky a přidává písně, vztahující se k jednotlivým superhrdinům.

Potud vše jako v původním filmu. Co pokročilo, je technologická stránka věci. Díky vyšší úrovni počítačové animace působí akční scény ještě spektakulárněji než v jedničce. Dobře je to vidět na Elastičiných scénách na motorce. Cit pro detail se pak neprojevuje jen v oblečení superhrdinů, ale především v miminkovské mimice batolete Jack-Jacka.

Znovu v ilegalitě

Co zůstalo trochu za očekáváním, je samotný příběh. Superhrdinský žánr se za těch čtrnáct let od prvních Úžasňákových nějak vyvíjel, vznikly tu dvě konkurenční universa MCU a DCEU, z jejichž příběhů si sequel bere výchozí motiv zavržených superhrdinů v důsledku neúspěšné akce, po níž zůstalo až příliš mnoho materiální škody.

Tento motiv se v superhrdinských příbězích objevuje poměrně často, spolu s nastolením otázky Kdo bude hlídat hlídače. Odpověď na ní pak vede ke sváru mezi dosud spolupracujícími superhrdiny. I Úžasňákovi se ve dvojce ocitají v podobném postavení, tedy v nemilosti veřejnosti i vládního establishmentu, poté, co jejich boji se zločincem jménem Podkopávač (John Ratzenberger) padne za oběť velká část města, včetně radnice.

Pokračování tedy navazuje tam, kde jsme minule skončili, tedy přesněji tři měsíce po událostech se zloduchem Syndromem, jež byly obsahem prvního dílu. Úžasňákovi se opět ocitají v ilegalitě, z níž jim neumí pomoci ani starý rodinný přítel od CIA Rick Dicker (Jonathan Banks), odcházející do důchodu.

Zpět na výsluní

Jako na zavolanou v této situaci přichází nabídka od společnosti DevTech a sourozenců Deavorových Winstona (Bob Odenkirk) a Evelyn (Catherine Keener). Telekomunikační magnát Winston je od mládí fanouškem superhrdinů a rozhodne se změnit jejich současný status a ukázat jejich prospěšnost pro společnost.

Z rodiny Parrových si k tomuto úkolu ale překvapivě nevybere Boba alias Pana Úžasňáka (Craig T. Nelson), ale jeho ženu Helen neboli Elastičku (Holly Hunter). To ona má provést pár odvážných kousků, zdokumentovaných na video a mediálně propagovaných, které by superhrdiny přivedly zpět na výsluní a vrátily jim dobré jméno.

Rodině poskytne i bydlení ve svém hypermoderním sídle, kde na sebe Bob vezme úlohu muže v domácnosti, aby jeho žena mohla zachraňovat svět. Dochází tak k výměně rodičovských rolí z jedničky, v níž se Bob pouštěl do různých tajných misí, zatímco se jeho žena starala o děti a domácnost.

Třaskavé batole

To je zřejmě i nejslabší stránka dvojky, že její příběh až příliš připomíná ten z jedničky, jen v opačném gardu. Takže zatímco se Bob pere s krizí středního věku a tím, že utrpělo jeho ego, když byla oslovena jeho žena a ne on, jeho žena se prohání na motorce, v helikoptéře nebo ve vlaku při svých misích. Když Elastička volá rodině, je znát její rozpolcenost mezi povinnostmi starostlivé matky a superhrdinky, bojující se zločinem, ale Bob se jí snaží uklidňovat s tím, že vše zvládá.

Skutečnost je ale trochu odlišná a pro něj se jeho domácí otcovská mise stává misí opravdu hrdinnou. Musí si poradit nejen s domácími úkoly z matematiky nebo uspáváním „výbušného“ miminka, ale především s dospíváním svých třech potomků. Violet (Sarah Vowell), Dashe (Huck Milner) i malého Jack-Jacka (Eli Fucile), kteří od minule nijak nezestárli.

Violet zažívá první lásku se spolužákem Tonym (Michael Bird), Dash je pořád stejně zbrklý a hyperaktivní, ale to není nic proti Jack-Jackovi, který si osvojuje hned celou škálu svých výjimečných schopností, které ale zatím neumí zvládat. Jack-Jack si díky nim pro sebe krade většinu humorných situací, jež mají v jeho podání hodně třaskavý charakter. Zvlášť, když nedostane oblíbenou sušenku a je kvůli tomu schopen zapálit dům.

Prohození tradičních rolí v rodině

Humor nestaví ale jen na tomto druhu dětských nebo rodinných groteskních gagů, jimiž je fascinována jak výstřední návrhářka super-kostýmů Edna (Brad Bird), tak Bobův kolega a přítel Mražoun (Samuel L. Jackson), ale obecně na prohození tradičních rolí, kdy žena zachraňuje svět a muž zůstává doma s dětmi a podporuje ji. Rodinný model u Parrových se tím totiž proměnil mnohem hlouběji. Dospívající Violet na sebe bere úlohu „náhradní matky“, která komanduje své mladší sourozence a sama se přitom potýká s pubertou.

Bob chce s ješitným sebezapřením ukázat, že zvládá roli otce na plný úvazek i ústup z mediální slávy, která teď patří jeho ženě a nikoliv jemu. V momentu, kdy ale na scénu vstupuje nový nepřítel, označující se jako Hypnotizér (Bill Wise), který je schopen za pomocí televizních obrazovek nebo monitorů počítačů přimět k hypnóze a tím vykonávání jeho vůle kohokoliv, na něhož se podívá, uvědomuje si, že je zle a že rodina musí Elastičce přispěchat na pomoc. Spolu s Mražounem.

Odehrává se tu tedy podobný model vyprávění jako v jedničce, jen v genderově převráceném gardu. Ten nás má opět přesvědčit o tom, že každé rozdělení v rodině je dobré především k tomu, aby se tato jednotka stala ještě pevnější, semknutější, ochotná táhnout za jeden provaz.

Průhledná zápletka jedinou slabinou

Toto jednoduché poselství se Bradu Birdovi daří zprostředkovat za pomocí dobře napsaných postav a akčních sekvencí, v nichž mohou postavy ono rodinné semknutí demonstrovat. Jack-Jack se v tomto ohledu ukazuje být už teď platnou jednotkou rodinného týmu.

Zatímco ale jeho kousky jsou spíše zábavné, ty Elastičiny si v ničem nezadají s výpravnými akčními scénami z těch nejdražších superhrdinských a špionážních blockbusterů. Jako například ze čtyřky Mission: Impossible, již Brad Bird režíroval a v Úžasňakových ukazuje, co se v ní na tomto poli naučil.

Dvojka Úžasňákových v porovnání s pixarovskými pokračováními z posledních pěti let, zmíněnými v úvodu, vychází určitě nejlépe. Má spád i hravost, její jedinou slabinou je, že ve výstavbě příběhu až příliš opisuje od svého předchůdce a nabízí zápletku, která je zvlášť pro dospělého diváka až příliš předvídatelná a průhledná, včetně motivací hlavní záporné postavy.

Přesto se režisérovi i na podruhé podařilo namíchat zábavný akční koktejl s nezbytným morálním poselstvím, vztahujícím se k rodinné soudržnosti, který v těchto horkých dnech při společné návštěvě kina s dětmi určitě oceníte.

Úžasňákovi 2   7

Úžasňákovi 2

• Žánr: animovaný