Více než dvacet let po filmech Hořká sklizeň a Evropa, Evropa nominovaných na Oskara se Agnieszka Hollandová vrátila k tématu holokaustu. Bývalá žačka Andrzeje Wajdy natočila svoje Kanály.
Zatímco tato polská klasika sledující tragický průběh varšavského povstání končí beznadějně, Hollandová je na obecenstvo vlídnější. Vybrala si totiž pravdivý příběh polského katolíka ze Lvova, který v tamní kanalizaci, na niž dohlížel, schovával skupinu Židů. Nejdřív za úplatu, později nezištně a v ohrožení života. Nový film se jmenuje V temnotě, ale vypráví i o světýlku humanismu. Moc nepřekvapuje, že se letos dostal mezi nejlepší cizojazyčné snímky nominované na Oskara.
Tma je v podzemí, ovšem temnota má samozřejmě i metaforický význam. Temné období prožívá ve čtyřicátých letech celá země a v šeru je na začátku i svědomí zlodějíčka Sochy, který vykrádá židovské domy a lup schovává v kanálech, jejichž je správcem. Socha pak prochází podobným vývojem jako slavný Oskar Schindler, jenž si stejně jako on po válce vysloužil izraelské vyznamenání Spravedlivý mezi národy. Hrdinou se stává vlivem okolností, očekávatelně, ale přirozeně, díky velmi dobrému podání Roberta Wieckiewicze.
Socha je nejdřív nevšímavý k osudům, které se ho podle něj netýkají. Jakmile ale pozná ty v ohrožení, Židé se pro něj z cizácké skupiny stanou lidmi. Pak v sobě objeví základní slušnost. Možná i k vlastnímu překvapení. Když ale Wieckiewicz Sochu hraje jako obyčejného člověka, film argumentuje, že stát se podobným hrdinou nevyžaduje žádnou zvláštní kvalifikaci.
Hollandová tu tak vlastně i napravuje špatnou pověst tehdejších polských katolíků. Válečné útrapy neidealizuje a nepřikrašluje, postupně dojde i na pár drastických scén. V kanálech je tma, špína, hysterie, krysy. Největší sílou filmu je jeho empatie. Páchnoucí úkryt obývá směs výrazných typů.
Bohatá slušná rodina, zamilovaný bojovník (v podání Němce Benno Fürmanna), silná žena, slabá žena, kněz, nevěrník. Divák tráví větší část své dvou a půl hodinové stopáže s nimi ve stoce. Závěrečné nadechnutí zalité slunečními paprsky pak i pro něj přináší úlevu.
Informačně ani stylisticky toto poctivě odvedené drama do žánru válečných filmů mnoho nového nepřináší. K mezinárodnímu povědomí o příběhu Sochy a „jeho“ Židů vznik a úspěch filmu jistě dost přispěl. Popsaly ho však už i dvě knihy, jedna dokonce od ženy, která oněch čtrnáct měsíců v kanále sama prožila jako dítě. Filmové zpracování je působivé právě díky své evokaci místa a času a portrétu Sochova neokázalého hrdinství.
V temnotě
- Válečné drama, Polsko, 145 minut
- Režie: Agnieszka Hollandová
- Hrají: Robert Więckiewicz, Benno Fürmann, Agnieszka Grochowská, Herbert Knaup
- Premiéra: 15. listopadu
- Hodnocení: 70 %