Velká nádhera: recenze filmu

3. listopadu 2013
TWEET SDÍLET
Felliniovské tázání o marnotratnosti lidského bytí ožívá ve vizuální podobě, charakterizované nejlépe samotným názvem filmu. Ano, tento snímek je opravdu Velká nádhera.

Paola Sorrentina po stylizovaném portrétu italského politika Giulia Andreottiho s názvem Božský a dušezpytné road-movie Tady to musí být vnímám jako jednoho z nejlepších a nejzajímavějších filmařů současnosti, na jehož každý další film se nesmírně těším. Jeho Velká nádhera patřila k vrcholům festivalu v Cannes a nejinak tomu bylo i ve Varech.

Sladký život znovu ožívá

Italský režisér se rozhodl se svou typickou vytříbenou vizualitou (opulentní a nekončící kamerové jízdy) složit poctu městu Řím. Ve felliniovském duchu, blízkém Mistrovým filmům Sladký život, 8 ½ nebo Řím.

Průvodcem města se stává „duchovní příbuzný“ Marcella Rubiniho ze Sladkého života, novinář a autor jediného románu Jep Gambardella (Toni Servillo). Nonšalantní král mondénních večírků, jiskřivě ironický glosátor, melancholik, blazeovaný požitkář a neúnavný svůdník, bydlící na dosah Kolosea.

Reflektovaná prázdnota vlastního bytí

Po oslavě jeho pětašedesátých narozenin, konaných na střeše jednoho ze starých domů v centru, se ale v jeho životě něco změní. Zestárlý světák, který zná snad každou dlaždici v římských ulicích a vymetl snad každý okázalý mejdan, který se v posledních desetiletích konal, si najednou začíná uvědomovat prázdnotu vlastního konání.

Tato absence smyslu života, který až dosud vedl, se zrcadlí na pozadí bizarních večírků, jež navštěvuje. Jep rekapituluje a začíná být znechucený sám sebou, životem, který vede i suitou podobných snobských existencí jako on, která ho obklopuje. Doléhá na něho věk a uvědomuje si svou konečnost. Zvlášť, když začínají umírat jeho vrstevníci, mezi nimiž je i jeho mladická a možná jediná opravdu velká láska.

Cítí, že by rád ještě napsal onu velkou knihu, ale o čem by měla být? Pokud by vypovídala o jeho životě, tak by musela být o nicotnosti, prázdnotě, strachu ze stáří a osamění jednoho zvolna odkvétajícího šviháckého cynika. Jak ale napsat knihu „o ničem“?

Opojně o marnotratnosti

Sorrentino Jepeho tázání o smyslu života propojuje s univerzálními úvahami o významu a postavení umění nebo náboženství. Toto komplexní, hluboké a rozjímavé dílo je podobné Jepeho životu. Je stejně tak opojné, jako marnotratné v ukázce nesnesitelné lehkosti bytí jeho prázdného života.

A je opravdu nádherné. Zvlášť ve spojení s hudebním podkresem. Režisér ho pojímá jako vizuální poctu Římu, městu, v němž se spojují sakrální i profánní aspekty života, městu, v němž se světci páří s děvkami, jak sám říká.

Proto se v hudební složce jeho filmu vedle sebe potkávají spirituální kompozice autorů jako Bizet nebo Arvo Pärt, s komerčním technem, dunícím v čtvrthodinovém úvodu na večírku, jehož extravagantní ráz vám připomene Luhrmannova Velkého Gatsbyho.

Krása jako estetická kategorie

Sorrentino natočil velké dílo, pracující s krásou nebo nádherou jako estetickou kategorií. O vyprázdněnosti okázalého života vypráví těmi nejpompéznějšími prostředky, které diváka zcela uhranou.

Pokud režisér letos získá Oscara za nejlepší cizojazyčný film, bude v těch nejpovolanějších rukou. Protože nám umožnil kus té velké nádhery sdílet a prožít na vlastní kůži. A já už jsem teď zvědavý, jaký styl vyprávění zvolí režisér pro svůj další film. Tipoval bych, že to bude něco minimalističtějšího.

Velká nádhera

  • Žánr: podobenství
  • Původní název: La grande bellezza
  • www.filmeurope.cz/movies/755-velka-nadhera
  • Itálie 2013
  • Scénář: Paolo Sorrentino, Umberto Contarello
  • Režie: Paolo Sorrentino
  • Hrají: Toni Servillo, Sabrina Ferilli, Carlo Verdone, Carlo Buccirosso, Isabella Ferrari, Giorgio Pasotti, Serena Grandi, Luca Marinelli, Vernon Dobtcheff
  • Distribuce: Film Europe
  • Distribuční premiéra v ČR: 31. 10. 2013

AVmania.cz hodnotí
Film 10

 

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze filmů, Recenze