Vendeta: recenze filmu

Vendeta: recenze filmu

O celovečerním debutu Miroslava Ondruše Vendeta se bude dlouho mluvit. Nejčastěji velmi negativně. Pravdou je, že podobný snímek tady už dlouho nevznikl a v této podobě snad vůbec nikdy. Pravdou ale také je, že Ondrušovi se nepovedlo vše dovést k dokonalosti a jeho snahy většinou zůstávají někde na půli cesty. Přesto autor natočil jedno z nejsilnějších děl letošního roku.

Vendeta není ničím menším než variací kinematografických postupů slavných bratří Coenových, jak je představili ve svém kultovním debutu Zbytečná krutost, s nádechem vypravěčského minimalismu pozdního díla spisovatele Cormaca McCarthyho (Tahle země není pro starý, Cesta). Ondruš vypráví příběh muže (Ondřej Vetchý) mstícího se trojici teenagerů, kteří mu zničili život.

Kvůli jejich zločinu a absenci trestu bere „spravedlnost“ do vlastních rukou, stává se monstrem a chce je fyzicky zlikvidovat téměř ve stylu závěru filmu Nebohá paní pomsta režiséra Chan-wook Parka. Co by asi každý jiný autor zatížil mnoha dalšími motivy a dějovými liniemi, nechává Ondruš zcela nahé. A v tom je Vendeta v tuzemském prostředí výjimečná.

Má to však dvojí efekt. První je jednoznačně pozitivní. Ondrušovi se daří vyvolat v divákovi skutečné napětí a fyzický i psychický stav naprostého zhnusení a vyčerpání (to navíc nevyprchá po skončení titulků, ale zakoření se divákovi hluboko pod kůží). V době, kdy převládají rozchechtané komedie a diváci touží ubavit se k smrti to paradoxně působí až blahodárně.

Ne náhodou za Vendeta stojí producent Vratislav Šlajer, díky němuž loni vznikla Pouta (neméně deprimující). Nicméně právě na rozdílech mezi Pouty a Vendetou se nejlépe vysvětluje, proč Ondrušův debut není perfektním filmem. Je pouze prvoplánově brutální, krutý, spoléhá jen na jedinou možnost vyvolávání napětí a hrůzy. Pouta jsou mnohovrstevnatá, komplexní, fungují na každé z mnoha úrovní – a v důsledku děsí víc, jsou působivější. Vendeta sází vše na jednu kartu, neřeší kulhající logiku ani komplikovanou psychologii. A kvůli tomu selhává.

Vendeta (thriller, Česká republika, 90 minut)

• Režie: Miroslav Ondruš
  • Hrají: Ondřej Vetchý, Oldřich Kaiser, Igor Chmela, Marek Taclík, Lucie Šteflová