Výzkum: skutečný ekonomický dopad „pirátství“ je nejasný

16. dubna 2014
TWEET SDÍLET
Výzkum: skutečný ekonomický dopad „pirátství“ je nejasný
Větu, že pirátské nahrávky, sdílení a stahování vysává z kapes hudebních a filmových společností miliardy, slýcháme často. Skutečnost je podle výzkumu jiná.

Nahrávací a hudební společnosti velmi často argumentují, že kvůli nelegálnímu šíření hudby a pirátství přichází o miliardy korun, dolarů, liber. Záleží na zemi, kterou si vyberete. Většinou se k těmto číslům dochází prostou matematikou, kdy se spočítá, kolik procent se nešíří legálně, to se přepočítá na peníze a vida – ohromující částky nám tu radostně skáčou.

CREATe, výzkumné centrum v Anglii zabývající se autorským právem udělalo výzkum a vědeckými metodami prošlo celkem 54 000 zdrojů a materiálů týkajícího se nelegálního sdílení z let 2003 až 2013, materiálu zkoumajícího lidské chování, záměry a postoje.

Výsledkem je několik poznatků. První je, že současné znalosti o sdílení souborů a jejich dopad se velmi liší podle odvětví a metody zkoumání. Podle profesora Daniela Zitta, spoluautora studie, je většina důkazů založena na nezákonném sdílení hudby, které se zkoumalo nejvíce, dále na šíření filmů a softwaru, nejméně se studie věnují videohrám, knihám a TV pořadům. Podle něj existuje reálné riziko, že je vyvářena politika, která odpovídá potřebám konkrétního odvětví. Případně nelze vztahovat ekonomické dopady v jednom médiu na druhé.

Důkazy jsou nejasné a zejména měření „ztracených prodejů“ a případné zkoumání hypotetické ochoty lidí platit jsou podle něj nedostatečné. Zejména chybí studie, které by se věnovaly chování lidí. Obecně se věří, že nezákonné sdílení souborů stojí společnosti ročně miliardy korun. Podle profesora Martina Kertschmera by bylo užitečnější před vytvářením zákonů lépe porozumět, jak obrátit neplatící lidi na zákazníky.

Podobně je zajímavá studie, kdy se tvrdilo, že nahrávání pořadů na rekordéry a jejich opožděné sledování snižuje účinnost reklamy z důvodu jejich přeskakování. Podle této studie se nákupní zvyklosti domácností s rekordéry nijak nezměnily. Zkrátka neshlédnutí reklamy nemělo žádný dopad. Data pro tuto studii byla sbírána dva roky.

Zajímavé je, že podle této studie se diváci ve skutečnosti podívají pouze na 5 % nahraných televizních pořadů. Takže skutečný rozdíl mezi počtem diváků, kteří vidí pořad s reklamou a později na rekordéru, kdy reklamy přeskakují, je daleko menší, než se přepokládalo. A při rychlém přetáčení reklam navíc divák věnuje zrychlené reklamě bez zvuku daleko více pozornosti, než se tomu děje při běžné reklamní přestávce. Zkrátka jak je vidno, ani tvrzení, že nahrávání TV pořadů a přeskakování reklam ovlivňuje chování zákazníků, není pravdivé.

Není pochyb, že nějaké dopady při nelegálním sdílení jsou. Ale ukazuje se, že obecná tvrzení o „nezaplacených miliardách“ nemají příliš reálné základy podložené skutečnými, odbornými studiemi, takže vyčíslovat částky není možné.

Zdroj: advanced-television.com

Témata článku: Filmy a seriály, Hudba


40 ženských sex symbolů 21. století

40 ženských sex symbolů 21. století

Tyto filmy a jejich hvězdy, které se nestyděly, máme ještě v živé paměti. Oproti minulým dekádám se filmaři nebáli otevírat dosud tabuizovaná témata.

Marek Čech
Filmy a seriály
Adrenalinová arkáda Riders Republic ve startovním traileru láká na svahy

Adrenalinová arkáda Riders Republic ve startovním traileru láká na svahy

Bláznivá jízda, ať už nasednete na cokoliv.

Michal Maliarov
Riders RepublicVideo
Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

Nové MacBooky Pro jsou neuvěřitelné stroje! Ale za jednu vadu na kráse to Apple schytá...

** Apple představil dvě nové řady MacBooků Pro ve velikostech 14 a 16 palců ** Lákadlem jsou hlavně nové vlastní čipy M1 Pro a M1 Max s extrémním výkonem ** Displeje mají poprvé „notch“

Karel Javůrek
ČipyMacBookApple
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

AVmania.czMarek Čech
Filmy a seriály
Netflix: 25 nejoblíbenějších filmů a seriálů v říjnu 2021

Netflix: 25 nejoblíbenějších filmů a seriálů v říjnu 2021

Tyto filmy a seriály jsou teď na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o souhrnnou oblíbenost za poslední týdny, kterou zjišťuje web FlixPatrol.

Ondřej Králík
Netflix
Týden mobilně: Nabíječkami to nekončí. Co dalšího jde ještě vykuchat z balení telefonů?

Týden mobilně: Nabíječkami to nekončí. Co dalšího jde ještě vykuchat z balení telefonů?

Jan LáskaMartin Miksa
Odstraněná nabíječkaTýden mobilněVideo