net
18. dubna 2014 • 18:51

WTF??? Objevil se nějaký mínusovací bot, nebo ce se právě stalo???

Baldric
18. dubna 2014 • 14:59

Ja bych si treba i ty serialy kupoval, ale za dvou podminek:
a) nesmi obsahovat absolutne zadne reklamy a uz vubec ne nepreskocitelne a nesmi obsahovat protipiratske varovani
b) musi to byt digitalni edice (bez DVD) a bez DRM, at si to muzu prehrat, kde chci.Do doby, nez se k tomu dostaneme, proste budou vydavatele prichazet o penize, ktere bych jim chtel dat.

Mike
18. dubna 2014 • 10:52

Já pracuju jako vývojář jedné poměrně velké společnosti. A zcela narovinu, kdybychom chtěli udělat hru, která "nepůjde" pirátit, udělali bychom jí. Jenže pro každého vývojáře je lepší, když si pirát zahraje jeho hru, než když večer kouká na TV. To neni reálná ztráta. Ztráta je, když si potenciální kupec hru nekoupí a opirátí. Jenže takových je jen malé %. V dnešním obrovském výběru her (dalších SW) by pirát šel po jiné hře, co opirátit jde, než aby platil za tu vaší. A kdyby nešla pirátit žádná, tak by spíše koukal na seriál. Člověk, co pirátit chce, prostě pirátit bude. A vždycky je lepší, když bude pirátit zrovna to vaše, protože to dělá reklamu vašemu produktu a nikdy nevíte, kdy se z něj v budoucnu stane potenciální zákazník. Třeba dodělá školu (povýší) a u další hry v budoucnu si vzpomene, že váš minulej počin stál za to... Druhá věc pak je přístup k prodeji. Třeba já dělám pro nadnárodní firmu a většina našeho teamu nesouhlasí s cenovou politikou. Fakt nechápu, jak je možné, že někdo z USA zaplatí za stejnou věc 450,- Kč, někdo z EU 750,- Kč, rusák 260,- Kč, číňan s indem 160,- Kč a japonec 790,- Kč. Já jsem si třeba nikdy nekoupil originální film. Sorry, ale ani asi nekoupim. A mohou mi vymejvat mozek jakoukoliv kampaní, jak chtějí, že to je krádež. Co ale je, když DVD Hancocka (je to už nějakej pátek, kdy jsem osobně dělal tohle srovnání) stojí v ČR 799,- Kč, v USA 11 USD (tenkrát 198,- Kč) a v rusku 99 rublů (70,- Kč). Koupim si to v rusku, kde je anglická stopa... a poprvé zjišťuju, že je nějaká politika zamknutejch regionů DVD, aby mohli mít producenti jinou cenu pro různé trhy. Takže jaká je škoda a jakej je klíč cen. Rus měl v tu dobu plat zhruba poloviční a DVD 10x levnější. Američan 4x takovej a cenu 4x nižší. Pak se na podobné téma moralizuje dost těžko ;-).

Mike
18. dubna 2014 • 10:55

PS: zapomněl jsem dodat u toho Hancocka, že v tom rusku stál 99 rublů 5 týdnů před tím, než se začal v ČR vůbec prodávat.

net
18. dubna 2014 • 12:07

Regionální ceny jsou podle mě jeden z největších podvodů dnešní doby a je trochu smutné, že to zatím média víceméně ignorují. Ze všeho nejvíc mi to připomíná kartel, i když se jedná o něco trochu jiného. Jak je možné, že totožný digitální obsah má různou cenovku v různých zemích a rozdíl je násobně větší, než místní daň?

Mroz
18. dubna 2014 • 16:51

Zámek regionu není z principu špatná věc, to jenom nenasytní vydavatelé z toho udělali horor. Základní myšlenka, která v dnešní době celosvětově dostupných digitálních downloadů nahrává pirátství, je ta, že 50$ je pro amíka něco jiného než třeba pro chorvata. Ve chvíli kdy totiž AAA hra stojí jako půlka nájmu tu zcela zjevně dochází k patové situaci.

Gouda
18. dubna 2014 • 10:51

Tohle má být nová informace? Každému mentálně zdravému člověku je jasné, že ušlý zisk se ani zdaleka nerovná počtu stáhnutí krát cena, protože drtivá většina lidí by si onu stáhnutou věc nekoupila, kdyby si ji nemohli stáhnout. Je to naprosto jasně popsáno i v ekonomické teorii. Pokud něco zlevním, koupí si to více lidí - rozdíl očividně tvoří ti, kteří by si s původní cenou věc nekoupili. A pokud něco zlevním z těžce předraženého (což digitální a audiovizuální díla objektivně jsou pro většinu populace) na nulu, bude rozdíl obrovský. Počet lidí, kteří dílo zkonzumovali jen proto, že bylo dostupné zdarma, se asymptoticky blíží 100 %.
Když k tomu připočtu fakt, že slušná část prodejů za regulérní cenu se odehraje díky tomu, že si zákazník předtím dílo (či jiné dílo stejného autora, apod.) stáhnul, a jen díky tomu ho poznal, je celková bilance stahování nulová až pozitivní ve prospěch vydavatelů. A to platí extrémně silně u hudby, méně už u her, a téměř vůbec u filmu (kvůli jednorázovosti*). Každopádně hudebnící si na sebe mohou vydělat živým vystupováním, hry si na sebe mohou vydělat omezením zbytečných výdajů do vývoje grafiky a prostými prodejními čísly, a filmy si na sebe mohou vydělat v kinech.*To je mimochodem jeden z důvodů, proč se dnes topíme ve filmových sequelech, prequelech, rebootech, restartech, spin-offech a jiných pokračováních. Je očekáváno, že další díly značky budou placeny i mnohými, kteří si první díl jen stáhli.

Karel
18. dubna 2014 • 10:16

Třeba film je chráněn zákonem 70 let po smrti posledního z autorů (a jedná se o prodloužení na 100 let), jen aby se dále mohlo vydělávat na Myšáku Mickeym. Veškeré kecy o krádežích a pirátění jsou při uvědomění si tohoto faktu naprosto směšné.Rozumná doba ochrany by byla pro film a software 3 roky, knihu a hudbu 2 roky od zveřejnění. Za tu dobu vydělají autoři a firmy drtivou většinu svých dnešních zisků. Pak už jen paběrkují, ale zříci se toho, to ne.Kratší doba ochrany by tlačila na tvorbu divácky úspěšnějších titulů, u softwaru na podstatnější vylepšování novějších verzí a snižování cen upgradů.Umělec by měl chtít, aby jeho dílo bylo přístupné co nejvíce lidem - ne aby si na něm nahrávací společnost co nejvíce nahrabala.

Mara SK
18. dubna 2014 • 9:29

1. Mám doma 2 TB filmov. 80% som nevidel a ani nikdy neuvidím :-D ... viete ako to chodí - nie je čas. Takže stiahnutý film sa nerovná videný film. Toľko k štatistikám.2. Ak by sa za filmy platilo 80%, čo si pozriem teraz, by som si proste nepozrel. Nemám na to. Toľko k úšlým ziskom.3. Základnou filozofickou otázkou je ochrana umelcov a jej dôvod. Ja vychádzam z toho, že kopírovanie / napodobovanie je prirodzené ľudské právo. Ochrana je niečo umelé, čo spoločnosť vytvorila (obmedzila samú seba) aby zaistila živobytie a tým produktivitu umelcov a teda ďalší prínos pre celú spoločnosť.Ja, ako základná zložka spoločnosti, v súčasnosti nevidím pri rozprávových ziskoch zábavného priemyslu, žiadny dôvod, prečo by som sa mal obmedzovať a udržiavať ich monopolné postavenie. Vôbec to neznamená, že nemám potrebu prispieť na ďalšiu tvorbu "filmu", ktorý sa mi páčil. Keby Kurt Cobain išiel rúbať drevo namiesto spievania, lebo by sa mu spievaním nedalo uživiť, tak by som mu poslal peniaze hneď. V dnešnej situácii je autorská ochrana a spôsob generovania odmeny pre umelcov neadekvátna a z vyššie uvedených dôvodov principiálne zlá.

RomanL
18. dubna 2014 • 9:05

Tak to jsou pochopitelně pro každého inteligentního jedince dávno známé věci, na to nemusím dělat žádné průzkumy... ;-)

skala
18. dubna 2014 • 9:03

I výrobci a distributoři filmů si za to částečně mohou sami.
Když si film stáhnu, hned se na něj dívám. Když si pořídím legální DVD, nejdřív koukám na reklamu, co mě nezajímá a pak varování o pirátských kopiích a už za pár minut mohu koukat.
Podobné platí u legálních her. Legální platící hráč je omezován politikami různých ochran, zatímco pirát vesele paří.

David
18. dubna 2014 • 8:48

V podstatě souhlasím s názory obou stran. Je pravda, že ceny jsou mnohdy nesmyslně přepálené, ale na druhou stranu pokud do toho nechci investovat požadovanou cenu, tak bych něměl kupovat...
Pirátství ale může fungovat také ve prospěch distributorů... Osobně jsem stáhl několik filmů, na které jsem nestihl zajít do kina nebo mě nelákalo na ně zajít. Po shlédnutí pirátských verzí jsem si některé koupil na BD, pokud mě zaujaly.Pokud vím, tak i samotné HBO nedávno prohlásilo, že takové množství stáhnutí jejich seriálu Hra o trůny je nejlepší reklama... Mnoho lidí si pak koupí celé sezóny...Holt svět není černobílý a pokud vyhovíte jedné straně, druhá bude mít pádné argumenty, proč je to špatně....

mirek
18. dubna 2014 • 11:18

Prenne tqk. Nedávno jsem se těšil na 3 scifi, a po ukradnuri a vzhlednuti prvních pár minut jsem to smazal. Intro úžasné, chtěl jsem na to fo kina, ale celý film pazlamina a nuda. Kdybych za to zaplatil, tak oni okradli mě, protože to vyzdvihovali do nebes, ale ono nic.

sysel
18. dubna 2014 • 14:07

k tomu HBO - jen díky pirátství dává čeké HBO hru o trůny jeden den po americké premiéře :-)

net
18. dubna 2014 • 8:20

Je to jednoduché. Když je hra (třeba na gogu) dostupná za rozumnou cenu bez DRM, tak ji koupím, je to jednodušší a pohodlnější, než být pirát. Bohužel tam nejsou zdaleka všechny hry. Sehnat film bez DRM je takřka nemožné, navíc ceny za HD kvalitu jsou často naprosto uhozené. Ze známých důvodů* je často digitální download dražší než koupě DVD či Blu-ray.
U hudby se situace pomalu zlepšuje, byť také nelze sehnat všechno.
Naprosto tragická situace je (alespoň u nás) u seriálů. Řadu seriálů jde u nás koupit o deset let později s českým dabingem (a s velkým štěstím i originálním a titulky) za částky blížící se deseti tisícům. Navíc to znamená desítky DVD nebo Blu-ray disků, které je třeba měnit každých pár dílů a uživat si nepřeskočitelnou reklamu a protipirátské varování, zpoždění při přeskakování děje a tak dále.Pirátství nahrávají imho zejména tři skutečnosti:
1) Legální obsah je v daném regionu a v daném čase nedostupný.
2) Uhozená cena (je to vlastně jiná forma nedostupnosti).
3) Pirátská verze je ve vyšší kvalitě. Ano, existují Blu-ray disky s filmem ve FullHD, 5.1 zvukem českým i anglickým a titulky, ale jeden .mkv soubor je mnohem uživatelsky přívětivější, nemusím řešit žádné DRM, můžu ho přehrát na mobilu, tabletu, notebooku, PC i televizi, není problém ho konvertovat na jiný formát. Blu-ray mohu s trochou štěstí zkopírovat, ale prolomit ochranu nesmím, takže ripnutí je pirátství. Nemluvě o DVD s regionálním zámkem.V dnešním světě je prostě třeba globální služba, která umožní distribuci digitálního obsahu za rozumné ceny v "pirátské" kvalitě, která je bohužel často lepší než originál, díky chybějícímu DRM a reklamám.
*Distributoři mají ve smlouvách, že digitální downloady nesmí být levnější než jejich doporučená cena pro daný region (tím vznikají absurdní rozdíly cen toho samého produktu v USA, Evrope a třeba Rusku nebo Brazílie, kde se dají legálně pořídit hry/filmy za pětinové ceny proti Evropě a čtvrtinové oproti USA).

JPT666
20. dubna 2014 • 18:58

Kdo bude chtít nakupovat, tak bude nakupovat, kdo bude chtít pirátit tak bude pirátit. I piráti myslím platí za stahování velkou rychlostí na těch megauploadech atp. Já být vydavatelama, tak se domluvím a vytvořím torrent tracker s veškerým jejich obsahem a nechal bych si zaplatit pušály podle toho, jak staré věci z něho chce člověk stahovat (čím starší tím lenvější paušál) + třeba za uplné novinky by se platio ještě jednotlivě navíc. Takto by je distribuce nestála skoro nic (jen konektivitu za počáteční seed) a viděli by kdo co stahuje ve statistice a podle toho by si přerozdělovali prachy. Tohle si myslím, že by byl nejlepší model pro všechny strany.

Pavel Riedl
18. dubna 2014 • 8:03

Klíčové k pochopení je, že jsou díla, na která se zadarmo podívám, ale ani by mě 'nehlo' za ně platit, nedej bože se muset vykulit z domu a jít na ně do kina. Jinak řečeno, když to nestáhnu, tak to neuvidím, ale nijak mi to nevadí. Tak jak tak za to prostě nezaplatím. Tohle není chleba, abych bez toho nemohl žít.

Mno
17. dubna 2014 • 11:38

Článek jsem nečetl, ale můžu říct jedno. Spousta lidí by kupovalo, kdyby v naší republice neměli 10 čistého. Zaplatíš bydlení, jídlo a další potřebné věci a co pak ? Dát 500 za film? Nebo 1200kč za hru ? Aha, dobře no :)

Kross
17. dubna 2014 • 12:04

To ale pořád neomlouvá zločin, že to, na co nemám, prostě neukradnu! Taky nejdete do obchodu s potravinami, a ukradnete šišku salámu, proto že máte jen 10t. čistého. Lidi neblázněte, tohle fakt nikam nevede. :-(

Predator
17. dubna 2014 • 14:02

Nevím, jak se mi tam dostalo Mno, ale budiž :) Samozřejmě máš pravdu, primárně to není správné, ALE okolnosti a skutečnost je trošku složitější ... brát se to dá různě, běžně to funguje a nikdo to netrestá, takový už je zkrátka dnes svět a od stažení ti brání pouze jakási morální zásada, která ve světle skutečnosti peněz a toho, že je to v podstatě "legální", jde jaksi stranou. Taky se to dá brát tak, že hloupý platí, chytrý stahuje. Příští měsíc vyjde nový Wolf a Watch Dogs, nakrmíš rodinu nebo dáš čtvrtinu výplaty za 2 hry? :) Bohužel, dnes to tak funguje.

Jarda
17. dubna 2014 • 21:01

Srovnáváte nesrovnatelné. Pojem "ukrást" je v dané souvislosti očividně zcela chybný, ovšem používaný cíleně pro oblbnutí veřejnosti. Tady se totiž nekrade, ale kopíruje - majiteli nic z toho, co měl předtím, nechybí, nebo snad ano? Když už krádež, tak bych za ni označil ono výpalné, uvalené na paměti, paměťová média, kopírky a vím já co ještě. Dokud bude tahle prolobovaná lumpárna platit, mají všichni předplaceno. Jinak samozřejmě ilegální aktivity odsuzuji!

abecednik
18. dubna 2014 • 10:22

A ako by ste pojem ukradnut popisali pri jazde na cierno. Skusim zhrnut vasu argumentaciu do bodov:
1. Ceskym draham ktore by ten vlak vypravili tak ci tak - zjavne nic po vasej jazde na cierno nechyba alebo snad hej?
2. A ked uz kradez, tak by som za to oznacil tie statne dotacie ktore dostavaju ceske drahy.
3. Kym dostavaju verejne zdroje - mame vsetci predplatene
4. Inak samozrejme nelegalne aktivity odsudzujem!

Agent
18. dubna 2014 • 11:50

Ani jízda na černo není krádež.
Je to jen neoprávněné využití služby a porušení podmínek poskytovatele služby.
Zkuste někdy zavolat na policii, že vidíte pána, který v autobuse nezaplatil jízdné a že je to krádež a musí přijet.

xws
18. dubna 2014 • 12:07

No, teď jsi dost mimo. Dotace neznamená, že bude jízdné zdarma. Díky dotacím jízdného mají lidé levnější jízdenku. Díky onomu "výpalnému" nemají lidé zhola nic. Takže to zkus znovu a lépe.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
h
19. dubna 2014 • 1:15

ty jsi idiot.. nechápeš narážku ?

Mroz
18. dubna 2014 • 6:36

Je to všechno se vším. Svět není černobílý. Když vyrobíš salám, tak ho dáš maximálně někam na pult v blízkém konzumu a ještě ho může nějaký loupeživý vágus klidně lohnout. Ale když nazpíváš song, vytvoříš hru, atd tak najednou získáváš gigantický luxus toho, že s minimální námahou a náklady můžeš toto dílo nabídnout naprosto celému světu. K této obrovské výhodě se pak ovšem váže to, že určité procento potenciálního zisku padne na pirátských kopiích, ale bez toho by toho zisku prostě ani nedosáhl. Jsou to prostě výhody a nevýhody dané technologií a celý tenhle bordel kolem pirátství je nafouklý jen proto, že vydavatelé jsou nenažraný a nepřenesou přes srdce nevýhodu, která se s technologií digitálních médií prostě neúprosně váže.

Jiří
18. dubna 2014 • 7:17

Jsem projektant a za svou práci dostávám mzdu. Kdybych přestal chodit do práce, chcípnu já i má rodina hlady. Přitom je má práce stejně tak duševní, jako nazpívat písničku. Máme snad my projektanti (jedno jestli budov, strojů, či čehokoliv jiného) požadovaat tantieny ještě 75 let po své smrti?

bngngf
18. dubna 2014 • 7:36

Tak nevim na které stran vlastně jsi, ale kdyby jsi udělal práci a tvůj kolega si jí okopíroval a prodal (přesná analogie k serverům jako ulozto, czshare, rapidshare a další) tak by to bylo vpořádku a nebo nebylo?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují.
Mroz
18. dubna 2014 • 7:58

Kdyby udělal práci, prodal ji přes internet půl milionu lidí a dalších půl miliónu si ji okopírovalo tak si myslím, že mu to může být šumák, neboť jediná alternativa by prakticky bylo nabídnout stejnou práci pouze pár desítkám lidí přes reklamu v místním periodiku. :)

Jiří
18. dubna 2014 • 8:01

Chtěl jsem jen upozornit na to, že tito takzvaní umělci jsou privelegovaná kasta s neopodstatněnými výhodami braní mzdy i po smrti...
Řečeno ješte jinak: Co kdyby třeba pekař chtěl po tobě tantieny až do tvé smrti s odůvodněním, že kvůli jeho pečivu jsi nechcípl hlady... Komu by se to líbilo? A stejně tak krejčí za to, že nemusíš chodit nahý; lékař, že Tě předepsal lék; popelář, že ses neutopil v odpadcích. A tak by šlo pokračovat do nekonečna. Prostě jsme lidé na sobě navzájem závislí.

net
18. dubna 2014 • 8:43

S tímhle souhlasím, častá argumentace je, že bez podobných zákonů by nikdo neinvestoval stovky milionů na produkci kvalitních filmů (Harry Potter, Hobbit, Avengers. X-men...).
Je to možné, ale lidé by mohli investovat jinak a možná by vznikly kvalitnější filmy. Osobně si myslím, že standardní postup by mělo být, že nekomerční šíření filmů apod. je zdarma. Nicméně, když je někdo chce prodávat, tak pak chápu, že část zisku by měl odvést majitelům práv, tahle část zisku by měla být imho procentuální a stejná pro všechny, preferoval bych 10%, protože se snadno počítá a kontroluje. Možnosti, jak vydělat na produkci filmu by mohli být několik. Výběr peněz od fanoušků (bohatý mecenáš, crowdfunding...). Sponzoři (klasický product placement je pro mě celkem přijatelná forma reklamy a dá se udělat poměrně zábavně - viz Pátý Element a McDonalds). Merchandise (akční figurky, trička, sběratelské edice s podpisy herců...). A nakonec by byla celkam přijetelná možnost autorům darovat nějakou částku, jako to funguje u řady freeware programů. Nemluvě o dříve zmíněné nutnosti platit za možnost promítat film v kině apod., imho by spousta lidí do kin šla stejně.

RomanL
18. dubna 2014 • 9:12

Jo, souhlas, sorry, omylem jsem dal mínus... :-(

Mike
18. dubna 2014 • 10:33

Taky jsem dal - omylem :-)

JPT666
20. dubna 2014 • 18:36

Já jsem jednou zkoušel darovat nějakou malou částku za jeden český film, který byl sice uvedený zdarma na netu a možná z poloviny studentský, tak jsem si našel mejl a napsal jsem, že bych chtěl něco darovat, ale asi jsme se nepochopili, protože prva byl ten producent nadšený, ale jak zjistil, že je to v řádu desetikorun, tak se už neozval. Asi si myslel, že chi přispět statisíce nebo miliony :-) Prostě to jsou všechno nenažranci.

Dresinek
18. dubna 2014 • 8:33

Špatné přirovnání. Správně by to mělo být: Proč si nevzít salám , když jsem při koupi talíře zaplatil desátek výrobci salámu. A vzít si ho není dle zákona trestné. Akorát ho nesmím už pověsit nikam do průjezdu, kde by si ho náhodný kolemjdoucí, i když taky s předplaceným talířem, vzal.

RomanL
18. dubna 2014 • 9:14

Ne, není to tak. Ten salám bude pořád chybět, nikdo jiný už něho nic mít nebude. U duševního vlastnictví to prostě neplatí, a takový model jeho ochrany a prodeje jako u salámu je z principu ŠPATNÝ A NEMRAVNÝ!

Dresinek
18. dubna 2014 • 9:18

Nečerti se. Reaguju na předřečníka, který příměr se salámem použil.

bngngf
18. dubna 2014 • 7:33

Aha tak tím to je. Protože nemáš prachy tak kradeš a vlastně za to nemůžeš ty, ale tvoje rodiče kžeří si udělali hlupáka a pak ho málo pohlavkovali a on dělá pomocného dělníka ve skladu a bere 10k ... .Tak až budeš potřebovat nové kolo tak si ho ukradni u sámošky protože ty málo vyděláváš a tak za to nemůžeš.

Mroz
18. dubna 2014 • 8:01

Toto není rozhodně to samé! Správné by bylo: Pokud nemáš na kolo, jdi k supermarketu, počkej na nějakého cyklistu, obkresli si do bloku design jeho kola a pak si ho svař z ocelových trubek

net
18. dubna 2014 • 8:27

Proč kupovat hru za 1200 u nás, když v Rusku stojí 250? Jde to i bez pirátství, jen se to chce vyhnout hrám s regionálním zámkem. Navíc zrovna hry se často liší jen obalem a v době digitálních klíčů ani tím ne.http://www.steamprices.com/eu/topripoffs... Doporučuji do srovnání zahrnout Rusko, EU2, Ukrajinu a Brazílii (ačkoli Brazilské hry jsou nejčastěji chráněné regionálně).

Lukáš Kasík
17. dubna 2014 • 10:25

Kupuji si hry, eknihy i hudbu. Kupoval bych i filmy, kdyby bylo kde. Dvd nechci. Ale toto dělám, protože jsem za studentských let stahoval jako o závod a zamiloval se do toho. A dnes rád zaplatím, protože můžu. Ale jak bych si koupil třeba album mé oblíbené skupiny, kdybych jí dnes ani neznal? Podle mě funguje pirátský obsah jako určitá forma propagace. A když se to člověku líbí, tak si to nakonec většinou stejně koupí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud