Warcraft: První střet – recenze filmu

11. června 2016
TWEET SDÍLET
Duncan Jones se snaží videoherním předlohám sjednat stejný respekt, jaký náleží ve filmovém světě těm komiksovým. Podaří se mu to, když oslovuje především ty zasvěcené?

Filmové adaptace počítačových her se čas od času objevují, jejich výsledek je ale většinou neuspokojivý nebo rovnou tristní. Čestnou výjimku tvoří hororový Silent Hill. Může za to ne úplná slučitelnost estetik médií staršího (film) a mladšího (videohry) typu.

V letošním roce se ale zdá, že se blýská na lepší časy. Na konci roku přijde do kin Assassin’s Creed režiséra Justina Kurzela, ale ještě předtím zde máme filmové převedení nejznámější strategické počítačové hry společnosti Blizzard Entertainment.

Slitina mytologických příběhů

Její adaptace se chopil syn nedávno zesnulého Davida Bowieho Duncan Jones, který zaujal inteligentními a spíše komorně laděnými sci-fi Moon a Zdrojový kód. Spolu se scenáristou Charlesem Leavittem (Krvavý diamant, V srdci moře) se při výstavbě dějové zápletky inspiroval hrou Warcraft: Orcs & Humans (Orkové a lidé) z roku 1994.

S rozpočtem 160 milionů dolarů pak vytvořil výpravnou a trikově vypiplanou epickou fantasy, která se snaží podívané, vycházející z videoherního základu, etablovat na podobné pozici jako se dnes nacházejí komiksové adaptace. Tedy coby součást blockbusterového mainstreamu.

Režisér měl k tomu celkem ideální podmínky. O videoherních adaptacích se všeobecně traduje, že jsou snad prokleté, takže mohl jen překvapit. Harrypotterovská série o mladých kouzelnících už před časem skončila, stejně jako dvojí trilogie o hobitech z dílny Petera Jacksona.

Klepněte pro větší obrázek

Hlad po archetypálních příbězích dobra a zla, plných magie, soubojů a roztodivných obyvatel barvitých fantasy světů ale zůstává. Duncan Jones, jištěn studiem Legendary Pictures, vyšel této poptávce vstříc a vytvořil ve Warcraftu: Prvním střetu jakousi slitinu všech různých mytologických vyprávění, jež nachází svůj odraz v dnešní popkultuře.

Bere si prvky z antických bájí, středověkých legend, romancí i indiánek a propojuje je s moderní filmovou podobou fantasy žánru, tak jak jej známe z Pána prstenů, Harryho Pottera, Avataru, nových dílů Planety opic nebo seriálových dynastických válek ve Hře o trůny.

Spíše pro zasvěcené fanoušky herní předlohy

Film se připravoval deset let a je plánován jako trilogie. Zda tomu tak ale opravdu bude, záleží na přijetí diváků. A to není jednoznačné. Vstřícnější jsou fanoušci, rekrutující se z hráčské komunity. Některou z verzí Warcraftu si zahrálo více než sto milionů lidí, takže je zřejmé, jak ohromný divácký potenciál se v nich skrývá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Režisér, který je sám velkým fanouškem hry, si je toho vědom a jde těm, co vědí a znají na ruku. Každou chvíli na ně pomrkává, dává jim, co mají rádi a na co dlouho čekali. Jones se během dvouhodinové stopáže, která svižně ubíhá, snaží představit svět, známý ze hry, ve vší jeho plasticitě, bohatosti a šířce.

Nezapomíná ale ani detaily, při nichž mohou osvědčit své znalosti ti, co jsou s tímto světem opravdu důkladně seznámeni. Jako když předestře kouzlo, které promění vojáka na stráži v ovci nebo připomene murločí pokřik při průjezdu královské výprava do vesnice Goldshire.

Zkratkovitý přístup k ději i postavám

Těch míst, postav a dějů, prostřednictvím nichž vzdává Jones úctu tomuto fikčnímu světu, je ale pro člověka, neznalého herní předlohy, až příliš mnoho a po čase se v nich začne ztrácet. Přispívá k tomu i to, že režisér toho sice ukazuje hodně, ale nejde v tom příliš do hloubky.

V úvodu krátce nahlédneme do říše orků Draenor a dozvíme se něco z její historie, abychom pochopili, co ji sužuje a proč hledá magický portál do jiných světů. Jde ale jen o nezbytné minimum a pak už se chvátá od situace k situaci v rozehrané bitvě mezi orky a lidmi. Fanoušci herní předlohy budou potěšeni, kolik jim toho režisér stihne z důvěrně známého světa ukázat, hrou nepolíbeným bude chybět, že jim neumožnuje se do tohoto světa dostat a hlavně ho vstřebat.

Klepněte pro větší obrázek

A to se týká jak děje a lokací, tak postav. Města vnímáme jako v rychlíku, dějové linie jsou uspěchané nebo zkratkovité a motivace postav mnohdy nepříliš zřejmé, díky čemuž pak působí tyto postavy šablonovitě nebo ploše.

Témata článku: Filmy a seriály, Recenze, Recenze filmů


Nintendo Switch konečně podporuje připojení sluchátek přes bluetooth

Nintendo Switch konečně podporuje připojení sluchátek přes bluetooth

Nové aktualizace se dnes nedočkal pouze PlayStation. Novinky dorazily i na Switch a konečně je dostupná funkce, po které hráči volali už od vydání konzole.

Martin Nahodil
Nintendo SwitchKonzole
Netflix: 25 nejoblíbenějších filmů a seriálů v září 2021

Netflix: 25 nejoblíbenějších filmů a seriálů v září 2021

Tyto filmy a seriály jsou teď na českém Netflixu nejoblíbenější. Nerozlišujeme žánr, stáří ani hodnocení na filmových webech. Jde o souhrnnou oblíbenost za poslední týdny, kterou zjišťuje web FlixPatrol.

Ondřej Králík
Netflix
40 ženských sex symbolů 21. století

40 ženských sex symbolů 21. století

Tyto filmy a jejich hvězdy, které se nestyděly, máme ještě v živé paměti. Oproti minulým dekádám se filmaři nebáli otevírat dosud tabuizovaná témata.

Marek Čech
Filmy a seriály
Recenze mobilu Apple iPhone 13 Pro. Drobné, ale důležité vylepšení skvělého telefonu

Recenze mobilu Apple iPhone 13 Pro. Drobné, ale důležité vylepšení skvělého telefonu

** Výdrž na baterii skutečně poskočila a ne zrovna o málo ** 120Hz dynamická obnovovací frekvence je super ** Stále je to ten stejný iPhone, jen zase o kousek lepší

Jakub Michlovský
Vlajková loďRecenze
Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Nejvíc sexy holky ve filmech: 60 nejslavnějších erotických symbolů

Krásné ženy jsou pro mnohé erotické a sex symboly. Vybrali jsme ty nejslavnější z několika desetiletí filmové a seriálové tvorby. Najdete zde nejen fotografie, ale také název díla, které herečku proslavilo.

AVmania.czMarek Čech
Filmy a seriály
40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály
Recenze hry Metroid Dread. Návrat legendy, která se drží svojí tradice

Recenze hry Metroid Dread. Návrat legendy, která se drží svojí tradice

Téměř dvě dekády jsme čekali na to, než se Nintendo vrátí k původnímu plošinovkovému pojetí Metroidu. Dread navazuje tam, kde Fusion skončil a pro fanoušky žánru je bezesporu povinností.

Martin Nahodil
Metroid DreadNintendo SwitchRecenze