Duncan Jones se snaží videoherním předlohám sjednat stejný respekt, jaký náleží ve filmovém světě těm komiksovým. Podaří se mu to, když oslovuje především ty zasvěcené?
Více to odnášejí postavy lidské. Pohnutky kouzelníka Medivha (Ben Foster) spíš odhadujeme. Král Llane Wrynn (Dominic Cooper) je důstojně sošný, ale nic víc. Jediný, kdo projevuje nějaké emoce a snaží se svůj part pojmout komplexněji je Anduin Lothar (Travis Fimmel). Lidským postavám nenahrává ani to, že dialogy, které vypouští, jsou strnule vážné a žánrově patetické.
Trikově vyvedení orkové
Motivace orků jsou zřejmější, jejich charakteristiky oproti lidem hlubší a trikaři na nich navíc odvedli skvělou práci. Působí jako živí, jejich tělesná schránka je detailně propracovaná (kůže, svaly, žíly) a v mimice se díky hercům zračí jejich emoce. Nejpatrněji u Durotana (Toby Kebbell), u něhož by mohl zafungovat podobný efekt jako u postavy Gluma.
Orkové jsou vytvoření za pomocí techniky motion capture a digitální je i většina lokací ve filmu. Fanoušci hry jistě ocení věrnost předloze v případě kulis Stormwindu nebo Westfallu, těm ostatním možná bude nadužívání CGI před zeleným plátnem vadit. Stylizované, křiklavé pastelové barvy, podobně jako v případě Burtonovy Alenky v říši divů, působí příliš umělé a neživotné. I když jsou věrné předloze.
Jones ale postupuje jinak než Peter Jackson. Zatímco novozélandský tvůrce chtěl fantasy ságu podle Tolkienovy předlohy učinit co nejrealističtější, jeho britský kolega ji modeluje v intencích herní předlohy. Tedy jako rychlou, barvami a akcí hýřící podívanou, v níž se hráči - diváci posouvají mezi jednotlivými levely skokem. Dává tak víc najevo její umělý základ, což podporuje i vizuálním ztvárněním.
Nečernobílá dělicí čára mezi dobrem a zlem
Boje a akční scény jsou oproti komiksovým adaptacím drsnější a postavy v nich opravdu umírají. Takže se o ně i bojíme, což se u komiksových hrdinů ze stáje Marvelu už dávno neděje. Předností Jonesova přístupu je i to, že dělicí čára mezi dobrem a zlem není vedena tak, že orkové jsou ti zlí a lidé ti hodní. To byl původní záměr scenáristy Charlese Leavitta, ale Duncan Jones jako spoluscenárista toto dělení zrelativizoval a přišel s postavami mnohem méně černobílými.
Děj sledujeme z pohledu obou stran konfliktu, přičemž rozvržení sil dobra a zla prochází napříč oběma tábory. A někdy i jednotlivců v nich. Najdou se v nich podněcovači bojů, zrádci i ti, kteří představují naději pro budoucí mír. Lidé jsou sice mírumilovní, ale klíčí v nich skryté zlo. Orkové jsou hrdý, oddaný, válečnický, ale také nešťastný národ, jehož domov přestává existovat.
Tvůrci se zaměřili na výboj jednotlivých postav a vykreslili nevyhnutelný konflikt, k němuž dojde, když orkové před zkázou svého světa (Draenor) uniknou do světa lidí (Azeroth). Orkové přicházejí s prostou touhou přežít, ale jsou vnímáni jako nebezpeční vetřelci. V ideální situaci by všichni dokázali žít vedle sebe v poklidu, ale ideální situace neexistuje a sebemenší jiskra může zažehnout požár.
Nepřipomíná vám to něco? Třeba diskuse o uprchlické krizi? Nejsem si jistý, zda Jones tuto metaforu geopolitického pohybu současného světa do svého vyprávění vkládá, ale nabízí se. Když zůstaneme u fikce a ne reality, tak se jako v příbězích o Vinnetouovi a Old Shatterhandovi i zde se najde trojice z obou táborů, která se o urovnání konfliktu a možné spojenectví pokusí. Lidský vojevůdce Anduin Lothar, mladý Ork Durotan a lidsko-orkská míšenka Garona (Paula Patton), s níž je spjatá i romantická linka vyprávění.
Jejich motivace jsou si velice blízké a souvisí s velkými pojmy jako čest, rodina a její zpřetrhané vazby, neochota podřídit se zlovolné autoritě, snaha ochránit svou rodinu, lid a zemi, hledání domova i vlastní odpovědnosti. Vzájemný respekt tu ale stojí proti zhoubné touze po moci.
Příště i pro nezasvěcené
Duncanovi Jonesovi se stalo to, co mnoha režisérům před ním. Tvůrci spíše nezávislých nebo nízkorozpočtových snímků byl svěřen blockbuster, na němž měl osvědčit svou schopnost natáčet tento druh snímků do budoucna. V této zkoušce obstál, ale s několika výhradami k jeho pojetí.
Podařilo se mu předestřít konflikt, kde hranice mezi dobrem a zlem nevede mezi oběma tábory, ale napříč jimi. K postavám přistupuje empaticky a k celé sáze s velkou úctou i snahou ukázat, jak moc je v ní zabydlený. To sice ocení znalec herní předlohy, ale méně už divák, který s ní obeznámen není. Příště by bylo dobré víc myslet i na něj.
Warcraft: První střet
- Žánr: videoherní fantasy adaptace
- Původní název: Warcraft
- www.warcraft-themovie.com/
- USA, 2016
- Scénář: Duncan Jones, Charles Leavitt
- Režie: Duncan Jones
- Hrají: Ben Foster, Travis Fimmel, Dominic Cooper, Paula Patton, Toby Kebbell, Robert Kazinsky, Daniel Wu, Clancy Brown, Ben Schnetzer, Ruth Negga
- Distribuce: CinemArt CZ
- Distribuční premiéra v ČR: 09. 06. 2016
Warcraft: První střet |
Film |
|
7 |