Warrior: recenze filmu

Warrior: recenze filmu

Gavin O’Connor nepatří mezi slavná režisérská jména. Na jeho kontě jsou zapomenutelné snímky jako Hokejový zázrak či Hrdost a sláva a pravděpodobně by zapadl stejně jako mnoho nevýrazných hollywoodských rutinérů. Pak ale natočil sportovní drama Warrior, které je přes veškerá žánrová klišé nezapomenutelné.

Podobně jako většina zásadních sportovních snímků i Warrior nabízí mix amerického snu realizovaný sportovním úspěchem a kritické sociální drama. Vypráví příběh dvou bratrů, jejichž životní cesty se rozdělily před mnoha lety kvůli otcovu alkoholismu. Nyní se oba blíží střednímu věku a k úspěchu mají daleko. Starší Brendan učí na střední škole a po nocích zápasí za peníze, aby mohl splácet hypotéku. Minulost mladšího Tommyho je zahalena tajemstvím, ale nejspíš byl v armádě, odkud si odvezl spoustu démonů. Náhle se objevuje dokonalá šance uspět – startuje exkluzivní zápasnická show ve volném stylu dotovaná pěti miliony dolarů. Brendan i Tommy se jí chtějí zúčastnit a konečně porazit svět.

Příběh připomíná legendárního Rockyho i předloňského Fightera a stejně jako tyto filmy také Warrior pracuje se touž sadou emocí. Těmi klíčovými jsou především patos a dokonalé štěstí pramenící z úspěchu hlavních postav. Kvůli tomu musí O’Connor budovat silné pouto mezi nimi a divákem, což se mu daří výtečně. Práci mu usnadňují představitelé obou hlavních postav Joel Edgerton a Tom Hardy i Nick Nolte v roli alkoholem zničeného otce. Edgerton i Hardy báječně naplňují žánrové potřeby a především stále se zlepšující Hardy si Tommyho vnitřní démony a spoutanou agresivitu vyloženě užívá (divák si tak vzpomene na jeho úžasnou kreaci Charlieho Bronsona v biografickém snímku Bronson režiséra Nicolase Windinga Refna).

Ke komplexnosti Fightera však Warriorovi schází silná ženská postava, jež by nabourávala ryze mužský svět snímku. Brendanova žena Tess je téměř neviditelná, její úloha marginální a O’Connor se to nesnaží nijak změnit. Snímku to však neprospívá. K absolutním vrcholům žánru, který představují Scorseseův Zuřící býk a Aronofského Wrestler, pak Warriorovi chybí především vystříhání se největších dějových stereotypů. A také schopnost nabourat zažitou mytologii. Protože zatímco Wrestler i Zuřící býk mýty bortí, Warrior z nich čerpá a posiluje je. Což je sice divácky vděčnější, ale umělecky horší cesta.

Warrior (sportovní, USA, 140 minut)

• Režie: Gavin O’Connor
  • Hrají: Tom Hardy, Joel Edgerton, Nick Nolte, Jennifer Morrisonová