X-Men Origins: Wolverine - recenze filmu

4. května 2009
Známý mutant s výjimečným X-faktorem se dočkal restartu své komiksové biografie. Bohužel s velmi nevalným výsledkem.

Komiksová sága X-Men podle marvelovské předlohy byla zatím na filmovém plátně zhmotněna třikrát. Dvakrát se o to postaral s inteligentním přesahem, přinášejícím zamyšlení o lidském údělu, Bryan Singer, potřetí s trochu rozpačitým výsledkem režisér akčních komedií Brett Ratner. Fanoušci by určitě rádi uvítali další pokračování mutantí série, ale tvůrci se vydali přesně opačným směrem. Namísto nových soubojů dobrých a zlých bytostí s pokročilou genetickou výbavou vysílají do světa první počin ze série X-Men Origins, ukazující zrod hrdinů s nadpřirozenými schopnostmi.

Zrod Rosomáka

V ději, časově předcházejícím původní trilogii, se ocitáme v roce 1845. Neduživý chlapec z kanadského venkova zjišťuje pravdu o své rodině a během jediné noci přichází o oba otce, adoptivního i vlastního. Vysouvací drápy na rukou ukojí jeho zlost a on se spolu s nevlastním bratrem Victorem Creedem (Liev Schreiber) ocitá na útěku.

Následkem rodinné tragédie poznává James Logan (Hugh Jackman) úskalí vyděděneckého bytí mezi člověkem a zvířetem. Vyroste a stává se námezdným vojákem, procházejícím mnoha světovými konflikty. Jeho výjimečný dar okamžité regenerace při sotva znatelném stárnutí neunikne v sedmdesátých letech minulého století během vietnamské války pozornosti plukovníka Williama Strykera (Danny Huston). Rozhodne se z podobně vybavených mutantů, vládnoucích neobvyklými možnostmi, stvořit elitní jednotku, určenou k nasazení v ohniscích zájmu americké vojenské politiky. Logan dlouho věří že bojuje za správnou věc, než pochopí že vojenská kariéra v Týmu X je jen zástěrkou pro zneužití jeho moci. Odmítá podlehnout vražedným instinktům a rozhodne se, na rozdíl od svého agresivního bratra, odejít do civilu.

Minulost ho dožene ale i v odlehlém prostředí malebných Skalistých hor. Jeho přítelkyně, půvabná učitelka Kayla Silverfox (Lynn Collinsová) se stane nástrojem manipulace na cestě k výrobě „frankeinsteinovské“ zbraně, nesoucí v sobě to nejničivější z militantních vlastností mutantů. Po pomstě prahnoucí Logan se v důsledku ztráty milované bytosti zaplete s neblahým zbrojním programem, jenž ho má učinit nezničitelným. Adamantiový kov ho proměňuje v „Rosomáka“.

Mutant s minulostí

Scénáristé David Benioff a Skip Woods (podepsaný pod nezdařilou filmovou adaptací počítačové hry Hitman) se v prvním spin-offu X-men(ovské) série rozhodli propojit do jednoho příběhu všechny klíčové sekvence z Wolverinovy biografie, jež jsou v sešitové předloze přítomny hned v několika minisériích. Postava, jejíž přitažlivost spočívala mimo jiné i v tajemství, jímž jsou zahaleny osudové okamžiky z její minulosti a motivace, které ji ženou vpřed, tak ztrácí část svého kouzla nevyzpytatelnosti. Wolverine už není oním rebelantským zuřivým bojovníkem, trpícím amnézií, ale intrikami pronásledovaný muž, mučený bratrskou rivalitou a pochybnostmi o svém poslání.

Vyprávěcí struktura s jednoduchou zápletkou o výrobě zbraně X v rámci tajného armádního plánu se drobí do epizodických historek, které slouží k představení oblíbených mutantských figurek, z nichž mnohé z nich se jistě záhy dočkají svého vlastního celovečerního restartu.

Bradley (Dominic Monaghan ze Ztracených) manipuluje s elektřinou, neuvěřitelně protivný mnohasetkilový zápasník Blob (Kevin Durand) může od svého břicha odrážet střely, blízký Wolverinův přítel John Wraith (Will.i.Am) vládne teleportační silou, výbušný karetní mistr Gambit (Taylor Kitsch) umí pomocí hypnózy vnutit druhému svou vůli a upovídanému žoldákovi Wadeovi Wilsonovi, později známému jako Deadpool (Ryan Reynolds) to jde s katanou lépe, než leckterým samurajům. Ti všichni v rozehraných akčních choreografiích uplatní genetický základ svých povah, ale v příběhu nedostanou větší prostor než jako zpestření nahrávající ústřednímu antagonistickému sourozeneckému páru.

Ne(chtěná) parodie?

X-Men Origins: Wolverine je v našich kinech po sérii oscarových dramat první předzvěstí nadcházející letní sezóny, která tak přeje efektním blockbusterům, při nichž stačí vypnout mozek a nechat se bavit nekomplikovaným dobrodružstvím. Odhalená hruď hlavního hrdiny a vypracované svaly, jež představí při dřevorubecké práci, zajistí příval dámských návštěvnic setmělých sálů, které mají po Austrálii opět možnost spatřit časopisem People označeného nejvíce sexy muže planety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Hůř už se ale bude zřejmě bavit jejich mužský doprovod. Digitální efekty vyvolávají rozpaky svou studiovou kašírovaností a akční scény zoufalou nepůvodností. Ač je jich hodně a mají dynamický švih, připomínají již viděné natolik, že se vytrácí pocit jakékoliv originality a nastupuje spíš zdání, zda nesledujeme další z řady parodií s Leslie Nielsenem, jen s mnohem atraktivnějším představitelem. K nechtěně ironizujícímu dojmu přispívají i dialogy typu „Umírám- je mi taková zima“, utahující si (podobně jako v Tropické bouři) z otřepaných variant celuloidových skonů.

Klišovitá recyklace již viděného

Režisér Gavin Hood přitom příběh rozjíždí více než slibně. V hutné kolážovité zkratce, pomrkávající po Snyderových Strážcích, nám představuje Loganovu vojenskou minulost, vizuálně zabalenou do zlatavých filtrů, jež si ozkoušel již ve svém oscarovém krimidramatu z jihoafrických slumů Tsotsi. S přibývajícím časem ale začíná scénáristickým klišé podléhat i režijní nápaditost vyprávění a Hood jen recykluje nápady použité jinde a lépe.

Akrobatické kousky agenta Zero (Daniel Henney) se schopností vystopovat takřka každého jsme už viděli v Matrixu, souboj motorky s vojenským vrtulníkem upomene na Ramba nebo čtvrtou Smrtonosnou past, spojení bojovníků s nadpřirozenými schopnostmi za účelem zjištění, kdo z nich loví v jejich vlastních řadách, ve Strážcích a scény v džungli, kde zasahuje elitní jednotka, v Komandu. A tak bychom mohli pokračovat…

Hugh Jackman mnohé nelogičnosti šablonovitého scénáře zachraňuje svým živočišným charismatem, pravidelně odlehčovaným sebeshazujícími hláškami. Díky licousům stále vypadá jak Clint Eastwod zamlada a s postavou je dokonale srostlý. Liev Schreiber, jako temné alter-ego jeho pudové stránky, je mu se svým jedovatým úsměvem důstojným parťákem i protivníkem. Horší už je to s naznačením motivovanosti jeho chování a důvodu proč se stal nelítostným Sabretoothem. Ostatní postavy jsou na tom co do propracovanosti charakterů ještě hůře a jejich herečtí aktéři na sebe berou převážně úlohu marketingového představení rozmanitosti marvelovského universa.

Opravdu nevím, zda mám romantikou podbarvený akční film, plný scénáristických a režijních klišé, jak vystřižených s žánrových béček osmdesátých let, brát vážně. Příznivci prvních dvou částí mutantí trilogie budou asi hodně zklamáni, osobitá manifestace jinakosti, akcentující témata jako xenofobie nebo outsiderské přežívání na okraji společnosti, se vytratila s osobou režiséra Singera. Ti ostatní, kterým se líbil zjednodušující Poslední vzdor, budou možná k snímku vstřícnější a popcornovou jízdu, při které jsem se osobně bavil více na adresu tvůrců než samotného děje, přijmou lépe.

X-Men Origins: Wolverine

• Žánr: komiksová adaptace
  • Původní název: X-Men Origins: Wolverine