Čtyři z tanku a Brad Pitt v syrovém filmu z konce druhé světové války v Německu, který naturalisticky vyobrazuje její hrůzy i akčně baví.
Model Expendables je přenesen do vyhroceného válečného prostředí, kde v uzavřeném prostředí tanku vládne ponorková nemoc a častěji zde dochází ke zkratovým reakcím. Kameraman Roman Vasyanov, jenž s Ayerem spolupracoval už na Patrole, umí věrohodně zpřítomnit klaustrofobický pocit, který zažívá pětičlenná posádka tanku, odkázána díky stísněnosti prostoru i situaci, v níž se ocitla, jen sama na sebe. Silněji tady na vás doléhá i jejich přátelství a společný pocit odpovědnosti za provedení mise.
Bytové intermezzo
S vojáky zažíváte i prchavé chvíle štěstí nebo zdánlivé normálnosti. Například, když se Wardaddy a Norman ocitnou v dobytém městě v bytě se dvěma německými dívkami. Očekávat v té chvíli můžete vlastně cokoliv, ale nakonec se z tohoto vyklube dvacetiminutové, mrazivě dojemné intermezzo, které ve filmu slouží jako připomínka pravidel civilizovaného světa. Které ale končí hned ve chvíli, kdy vojáci vyjdou z bytu ven.
Scéna, která šla vygradovat až do tarantinovských otáček, se nakonec stává spíš úvahou o morálce navenek zvlčilých vojáků a o posledních zbytcích lidskosti v nich. Obnažuje se v ní citlivější struna velitelovy osobnosti a poslouží zároveň jako nadechnutí před vplutím do další drsné válečné akce.
Manické akční finále
Ta je obecně velmi přehledně nasnímaná, čímž se ještě víc zvýrazní její syrový charakter. Průstřely lidských těl i výbuchy působí realisticky, nikoliv jen jako CGI triky. Z řetězu se režisér, který až dosud sázel na uvěřitelné provedení jednotlivých bitev, utrhuje až v závěrečné dvacetiminutovce.
A zde bude hodně záležet na vašem vkusu, zda finále v kontextu předchozího realistického módu vyprávění odsoudíte jako přemrštěné, nebo se rozhodnete, že si ho užijte. I s tou licencí, že vám nekompromisní kosení nácků připomene v počtu, v jakém se to děje, Ramba 4. A že v barevném odlišení létajících střel zase naleznete efektní punc Hvězdných válek.
Přikláním se spíš k druhé možnosti, protože vyvrcholení působí nejen masakrálně, ale i velmi atmosféricky. Trochu jako takové halucinační, manické či delirické představení, vykreslující vzepjetí posledních sil členů posádky Fúrie, kteří se rozhodnou ze sebe vydat to nejlepší.
Umírněnější Aldo Raine
Ve snaze o dosažení co největší autenticity tvůrci oslovili válečné veterány z 2. obrněné divize a uspořádali jejich setkání s hereckými představiteli. Režisérovi se podařilo sestavit velmi funkční tým. V něm na sebe asi největší pozornost strhává Brad Pitt, který zde zosobňuje jakousi umírněnější a méně pulpovou verzi Aldo Rainea z Hanebných panchartů.
Jeho posádku dále tvoří Boyd 'Bible' Swan (Shia LaBeouf), Trini 'Gordo' Garcia (Michael Peňa) a Grady 'Coon-Ass' Travis (Jon Bernthal). S Michaelem Peňou, který si pro sebe krade většinu humorných momentů, režisér spolupracoval už na Patrole. Joe Bernthal si nasazuje masku oplzlého a agresivního burana, která se ale ukáže být tou sebeobrannou.
Nejvíc režiséra překvapil nebo chcete-li zaskočil Shia LaBeouf coby nábožensky založený střelec Boyd. Ten se po vzoru Daniela Day-Lewise natolik ponořil do své role, že se odmítal několik týdnů sprchovat, aby jeho postava působila autenticky. Možná ale toto jeho chování spíš souviselo s nedávným přiznáním psychických problémů, které se promítaly do jeho nevyzpytatelného chování.
Realismus i scenáristická licence
Kontrastně k sebejisté otcovské figuře velitele pak působí Logan Lerman (série Percy Jackson) v úloze bázlivého nováčka. Jeho idealismus a odpor k zabíjení je podroben zatěžkávací zkoušce tvrdé válečné reality, která je tu zachycena na jedné straně realisticky ve vykreslení prostředí, na druhé straně se začnou scenáristickou licencí, co se týče odolností přežití členů posádky.
S nepojízdným tankem, docházející municí a proti mnohonásobné přesile si totiž tato pětice vede až nad očekávání dobře. Z tanku se stává prakticky nezničitelná zbraň a posádce se střely také nějak zázračně vyhýbají. Pokud nad tímto faktem trochu přivřete oči, tak už vám nebrání nic, abyste si tuto spíše pánskou podívanou vychutnali.
Jsou v ní klišé (milosrdný Němec v závěru), ale zas nelze říct, že by se tu násilí servírovalo jako druh zábavy. Válka je ukázána jako boj o přežití, kde záleží na tom, kdo první stiskne spoušť. Její krutý charakter by ale neměl nikdy změnit povahu člověka natolik, aby v ní lidství ustoupilo tomu zběsile instinktivnímu v nás.
Oscar z toho asi nebude, ale to nic neubírá na síle tohoto explozivního válečného dramatu, v němž se obnažují lidské charaktery a vyjevuje se jejich síla. Zprostředkování toho, jak moc, se stává největší předností tohoto snímku.
Železná srdce
- Žánr: válečné drama
- Původní název: Fury
- www.furymovie.tumblr.com/
- USA 2014
- Scénář: David Ayer
- Režie: David Ayer
- Hrají: Brad Pitt, Logan Lerman, Shia LaBeouf, Jon Bernthal, Scott Eastwood, Jason Isaacs, Michael Peña, Jim Parrack, Brad William Henke, Lee Asquith-Coe, Mark Badham
- Distribuce: Falcon
- Distribuční premiéra v ČR: 13. 11. 2014