Život před sebou: Sophia Loren a její velký návrat na Netflixu v roli, která připomene energické hrdinky, jež ztvárňovala [recenze]

Aktualizace oceněné románové předlohy Romaina Garyho o neobvyklém poutu stárnoucí ženy a bezprizorního chlapce.

Hvězda italského a světového filmu Sophia Loren v září oslavila šestaosmdesáté narozeniny. Držitelka Oscara za film Horalka, čestného Oscara a Zlatého lva za celoživotní dílo z festivalu v Benátkách, se naposledy objevila na plátně kin před jedenácti lety v muzikálové parafrázi slavného filmu 8 ½ Federica Felliniho pod názvem Nine

Románová aktualizace

Od té doby si zahrála ještě v dvoudílném životopisném televizním filmu o její filmové kariéře Můj dům je plný zrcadel, kde se zhostila úlohy své matky Romildy. Pak jí její druhorozený syn, režisér Edoardo Ponti, obsadil do krátkometrážního romantického dramatu Lidský hlas. Jeho slavná matka si zahrála před osmnácti lety i v jeho celovečerním debutu Mezi cizinci a nyní na tuto spolupráci navazují sociálně laděným dramatem, které se v listopadu objevilo v nabídce Netflixu.

Film vychází ze stejnojmenného románu francouzského spisovatele Romaina Garyho z roku 1975, který ho publikoval pod pseudonymem Émile Ajar a dostal za něj Goncourtovu cenu. O dva roky později se tato předloha dočkala filmové adaptace se Simone Signoret v roli bývalé prostitutky Rosy, která přežila holocaust a dělá náhradní mámu dětem současných prostitutek. Herečka za tento film dostala Césara, film pak Oscara za nejlepší zahraniční film.

Režisér a spoluscenárista Edoardo Ponti s Ugem Chitim se rozhodli původní románový příběh, i ten známý z předchozí filmové verze, aktualizovat a jeho děj přenesli z předměstí Paříže do jihoitalského města Bari. Apulské přístavní město Bari pak ve vyprávění plní funkci pulzující křižovatky etnických skupin, náboženství a kultur, které se potkávají a mají na sebe vzájemný vliv. Oproti předloze se změnila rovněž národní identita chlapce Moma, který se z Alžířana stal Senegalcem. A přibyla postava Loly, transgender kamarádky Rosy.

Iluzorní pocit nezávislosti

Vypravěčem a protagonistou příběhu, je stejně jako v knize, chlapec Mohamed, který si říká Momo (Ibrahima Gueye). O osiřelého syna senegalských přistěhovalců se stará doktor Coen, který se ujmul jeho opatrovnictví, ale mnohem víc ho formuje prostředí ulice, kde se věnuje drobným krádežím. Tak se stane, že se seznámí se stárnoucí ženou, která slyší na oslovení madame Rosa (Sophia Loren). Momo jí ukradne tašku na ulici, ale jeho opatrovník ho donutí, aby ji vrátil a paní Rose se omluvil.

Zároveň jí jako její ošetřující lékař požádá, zda by se chlapce za úplatu dočasně neujmula. Rosa, která poskytuje azyl dětem prostitutek, jíž sama bývala, tak činí zpočátku s nevolí, ale záhy nastolí chlapci pevný řád, který tolik potřebuje.

Dvanáctiletý chlapec, který má díky dealování drog pro místního drogového kápa Ruspaoa pocit nezávislosti, se mu vzpírá, ale díky panu Hamilovi, který ho na přání Rosy zaměstná ve svém krámku, poznává i jiné možnosti obživy. Pan Hamil ho seznamuje blíže s muslimskou vírou a kulturou, vliv na něj má i soužití s dvěma dalšími chlapci, o která se Rosa v bytě stará a pak samotná její osobnost, jejíž jednotlivé vrstvy začne poznávat.

Traumatická minulost

Vzájemná nedůvěra mezi nimi se postupně prolamuje s tím, jak Momo poznává z drobných náznaků, čím si v životě prošla. Kvůli židovskému původu skončila v Osvětimi, holocaust ji připravil o rodinu a hrůzy války ji pronásledují dodnes.

Staví si proti nim obrannou hráz ve sklepení domu, v němž žije, kde si vytvořila místnost ze vzpomínek na svět, poznamenaný touto hrůznou tragédií 20. století, ale současně se jí pokoušející v mysli vytěsnit připomínkou lepších časů, které jí předcházely.

Chlapec, který sám podvědomě hledá bezpečné útočiště svého života, má pro její bolest pochopení a empatii. Dva lidé odlišného věku, náboženství a kultur k sobě nacházejí cestu, jež vyústí v to, že se chlapec rozhodne ženě splnit přání v situaci, kdy jí zřetelně ubývají síly a ona už se neobejde bez cizí pomoci. Nemocniční prostředí má totiž ve vzpomínkách až příliš spojené s pokusy, které nacisté prováděli na lidech.

V poutu staré ženy a chlapce se potkávají dvě tragédie, které zasáhly tento svět. Režisér nesrovnává holocaust a migrační krizi, ani mezi ně nedává rovnítko, spíš hledá spojovník v pocitu vykořenění a prožití něčeho traumatického v životech obou nečekaných spojenců.

Ozvuky neorealismu

Typem role, již zde Sophia Loren ztvárňuje, se vrací k začátkům své herecké kariéry a italskému neorealismu, akcentujícímu prožitou zkušenost s fašismem i sociální témata. V postavě Rosy zároveň poznáváme hrdinky, které si se jménem Sophie Loren ve filmovém světě nejčastěji spojujeme. Hrdé, odhodlané, statečné, překonávající překážky, silou své osobnosti tmelící nějakou komunitu.

Její syn jako režisér a scenárista filmu jen postupy poválečného realismu aplikuje na témata dnešního světa, jako je to migrační. Natáčení v autentických lokacích a s neherci pak kombinuje se symbolickým motivem lva, jehož vlastnosti, přisuzované mu v muslimské kultuře, nachází chlapec u Rosy. Tato symbolika, zhmotněná díky počítačové animaci, ale působí nadbytečně a do realistického módu vyprávění moc nezapadá.

Naopak zcela v jeho intencích se nese herectví obou hlavních představitelů. Moma, hledajícího identifikační vzory, které by mu pomohli pochopit, že ne dealováním drog a s ním spojeným pocitem nezávislosti, ale empatií a pomocí druhým se stává součástí světa dospělých.

Sophia Loren pak ve svých letech vyzařuje stále ohromnou dávku energie a síly, i když jí její role předepisuje v druhé polovině vyprávění opak. Pontiho třetí spolupráce s jeho matkou tak přináší její velmi důstojný návrat k celovečernímu filmu, jenž aktualizuje témata, přítomné v oceněné knižní předloze.

Život před sebou

• Původní název: La vita davanti a sé
  • Itálie, 2020
  • Scénář: Edoardo Ponti, Ugo Chiti (předloha Romain Gary)
  • Režie: Edoardo Ponti
  • Hrají: Sophia Loren, Ibrahima Gueye, Abril Zamora, Bábak Karímí, Renato Carpentieri, Massimiliano Rossi, Francesco Cassano
  • Distribuční premiéra v ČR: 13. 11. 2020

Speciál: Netflix

Netflix je populární streamovací videoslužba. Kromě filmů, seriálů a dokumentů, které nakupuje, produkuje i svůj vlastní obsah. Nechybí ani mnoho populárních českých filmů, velká část zahraniční produkce obsahuje české titulky, některé tituly mají i český dabing.